Franchisers eisen ruim 200 miljoen van Albert Heijn

De franchisers van Albert Heijn eisen meer dan 200 miljoen euro van het winkelconcern. Dat blijkt uit het kwartaalbericht van Ahold, de moedermaatschappij van Albert Heijn.

Winkelen bij een Albert Heijn. Beeld anp

De franchisers, zelfstandige ondernemers die van Albert Heijn de formule huren en de producten betrekken, liggen al jaren met AH in de clinch. Eind vorig jaar was de irritatie zo hoog opgelopen dat de franchisers 15 procent van hun rekening aan Albert Heijn niet betaalden. Die inhouding is uniek in het franchisende bedrijfsleven. Sindsdien is het conflict geen stap dichter bij een oplossing gekomen.

Bijna twee weken geleden maakten de franchisers bekend dat ze om deze kwestie naar de rechter zullen stappen, maar bedragen werden nooit genoemd. Volgens Ton Croiset van Uchelen, directeur van de vereniging van franchisers, zijn de claims gebaseerd op 'de hele financiële constellatie' tussen franchisers en het concern: 'Het gaat om prijzen, om bonussen, om kosten. En dat over een reeks van jaren.'

Heffing
Onderdeel van de conflicten is een heffing die de franchisers aan Albert Heijn moeten betalen, voor de kosten van het aanhouden van voorraden door AH. Nergens goed voor, zeggen de franchisers. Albert Heijn maakt die kosten helemaal niet. Volgens hen financiert Albert Heijn zijn voorraad al jarenlang met gratis leverancierskrediet. In een toelichtende noot in het kwartaalbericht van Ahold, dat vandaag werd gepubliceerd, stelt het concern dat de claims 'bij elkaar opgeteld hoger zijn dan 200 miljoen', maar schrijft erbij dat ze die nauwelijks serieus neemt. Om dat te onderstrepen is er slechts een voorziening getroffen (een spaarpotje aangelegd) van 17 miljoen euro voor deze kwestie, en die voorziening staat er al een tijdje.

Ahold schrijft 'zijn belangen fel te zullen verdedigen' als de franchisers inderdaad naar de rechter stappen. De claim heeft betrekking op de jaren 2008 tot en met 2012. Maar over de jaren tot 2009 zou al een regeling zijn getroffen, schrijft Ahold. Van Uchelen van de franchisers wil daar niet veel over kwijt. 'Als er al een regeling is getroffen, is die kennelijk niet voldoende.' Wanneer de dagvaarding uitgaat, kon hij niet zeggen.

'Dat noem ik geen overleg'
Uitlatingen van Aholds bestuursvoorzitter Dick Boer dat hij de zaak zo graag 'in overleg' had geregeld, doen Van Uchelen schouderophalen. 'Er wordt met de monde beleden dat ze overleg willen. Maar daar komen geen nieuwe inzichten uit. Ze willen alleen overleggen over de standpunten van Albert Heijn. Dat noem ik geen overleg.'

Het conflict over de internetverkopen speelt geen rol in de aanstaande rechtszaak. Dat conflict draait om de kwestie dat de franchisers het exclusieve recht hebben in een bepaald gebied namens AH spullen te verkopen. De internetverkopen worden echter door het concern zelf gedaan, en gaan deels ten koste van hun omzet. Een groeiend deel van de franchisers heeft daarom een eigen webshop opgezet, die inmiddels al 29 afhaalpunten (in supermarkten) heeft.

Het is juist vanwege dat conflict dat de gele concurrent Jumbo, die woensdag zijn webshop opende, zo trots is dat het een overeenkomst heeft met zijn franchisers. De omzet van Ahold in Nederland groeide met 1,4 procent, maar dat komt vooral op rekening van Bol.com.

De omzet van Albert Heijn kromp in het derde kwartaal. De 'identieke omzet' (afgezien van nieuwe en afgevallen winkels e.d.) daalde 1,1 procent 'vooral als gevolg van een lagere omzet bij Albert Heijn supermarkten in Nederland.' Dat is des te opmerkelijker daar marktonderzoeker GfK gisteren nog bekend maakte dat de omzet in Nederlandse supermarkten afgelopen kwartaal weer groeide, met 1 procent. Het concern Ahold zag zijn omzet in het kwartaal groeien met 1,9 procent tot 7,5 miljard euro. De winst steeg 7,9 procent tot 178 miljoen. De beurskoers stond rond het middaguur op een verlies van 1 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden