Franchisers: betaalstaking om Albert Heijn onder druk te zetten

Franchisers van Albert Heijn betalen hun rekeningen aan de supermarkt niet meer helemaal. Zij vinden dat AH hen ten onrechte aanslaat voor de kosten van het aanhouden van voorraden.

Franchisers maken van de rekening over week 51, de laatste volle week voor Kerstmis en de drukste van het jaar, 15 procent. niet over naar Albert Heijn Beeld anp

Het al jaren slepende conflict tussen Albert Heijn en zijn franchisers is de afgelopen weken fel opgelaaid. De franchisers zijn zelfs in gedeeltelijke betaalstaking gegaan om Albert Heijn onder druk te zetten.

De vereniging van franchisers VAHFR heeft zijn leden geadviseerd om van de rekening over week 51 van vorig jaar, de laatste volle week voor Kerstmis en de drukste van het jaar, 15 procent in te houden. Het gaat om de rekening voor de door Albert Heijn geleverde producten. De betaalstaking kost Albert Heijn naar schatting 10 miljoen euro.

'Albert Heijn maakt die kosten helemaal niet'
Albert Heijn en zijn franchisers hebben tal van conflicten. De betaalstaking is bedoeld om voor één specifiek conflict een oplossing af te dwingen, zegt directeur Ton van Uchelen van de VAHFR. Het gaat om een heffing van Albert Heijn waarmee de kosten van het aanhouden van voorraden worden betaald. Nergens goed voor, zegt Van Uchelen, want Albert Heijn maakt die kosten helemaal niet. Hij noemt het een 'onverschuldigde betaling'. 'Albert Heijn financiert zijn voorraad met gratis leverancierskrediet', zegt hij.

Van Uchelen wil geen details geven, maar de franchisers moeten Albert Heijn binnen tien dagen na levering betalen. Albert Heijn op zijn beurt betaalt zijn leveranciers pas na 60 tot 120 dagen. Dat betekent dat er naar schatting voor 400 miljoen geld bij AH op de rekening staat dat is verstrekt door de franchisers. Dat levert AH een aanzienlijk rentevoordeel op.

Rollen omgedraaid
Al jaren zijn de franchisers en het bedrijf in onderhandeling. Maar, zegt Van Uchelen, daarbij krijgt Albert Heijn aldoor zijn geld en moeten de franchisers er maar iets van terug zien te krijgen. 'Die rollen hebben wij nu omgedraaid. Nu zitten wij eens op het geld, en is Albert Heijn de vragende partij.'

Volgens Albert Heijn gaat het gewoon om rekeningen voor geleverde producten. De woordvoerder van het bedrijf begrijpt niet waarom de zaak nu moet escaleren. 'Een onafhankelijke partij is aan het bekijken wat voor betalingen er moeten worden gedaan. We zijn dus juist dicht bij een oplossing.'

Franchisers zijn zelfstandige ondernemers die de formule Albert Heijn huren en de meeste artikelen van Albert Heijn betrekken. Op dit moment zijn 250 AH-vestigingen van franchisers, maar dat aantal groeit snel dankzij de overname door Albert Heijn van een deel van de C1000-keten, die geheel uit franchisers bestaat. Als al die winkels zijn omgebouwd tot een Albert Heijn zijn er 280 franchise-winkels, bijna eenderde van alle Nederlandse AH's.

Veel meningsverschillen tussen Albert Heijn en zijn franchisers dateren van heel lang geleden. Ze gaan over de regels bij het kopen en verkopen van winkels; over de vrijheid die de ondernemers hebben om het assortiment aan te passen aan de lokale smaak van de klanten en over het verdelen van de winst uit internetverkopen, die volledig aan hen voorbijgaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.