Foute tegels en een bad dat niet naar binnen kan

Van het kastje naar de muur

Robianne de Haan en Tom Smits kochten voor hun nieuwe huis een badkamer bij Brugman in de veronderstelling dat ze er dan geen omkijken naar zouden hebben. Dat bleek een vergissing.

Winkelend publiek in een filiaal van een bouwmarkt. Foto anp

Hopeloos, zo omschrijven Robianne de Haan (27) en Tom Smits (28) hun ervaring met Brugman Keukens en Badkamers. Het leek hun fijn de bouw van de badkamer in hun nieuwe woning uit te besteden. In hun vorige huis verbouwden ze veel zelf. Nu kunnen ze zich een badkamer op maat veroorloven.

Voor een kleine 20 duizend euro laten ze een complete badkamer uittekenen door Brugman. Het keuken- en badkamerbedrijf is een van de zeventien winkelketens van het woonimperium van Ben Mandemakers. De jaaromzet van zijn De Mandemakers Groep loopt in de honderden miljoenen. Mandemakers zelf staat op plaats 30 van de Quote 500-lijst van rijkste Nederlanders.

De klacht

'We dachten dat we onze badkamer bij een goed bedrijf kochten en er hierdoor minder omkijken naar zouden hebben', schrijft De Haan. Maar zo'n beetje alles gaat mis. Het begint al bij de bestelling. De verkoper omschrijft twee verschillende soorten tegels op de bon als 'midden grijs'. Smits wijst de verkoper daarop, maar die houdt vol dat de bestelling klopt.

Niet dus. Want als de badkamerspullen begin juli worden geleverd, blijken de tegels inderdaad niet goed. Ook wordt een verkeerde radiator geleverd en kan het riante bad niet naar binnen; de verkoper heeft geen lift besteld voor het gevaarte. Het bad wordt in de achtertuin gezet.

Het kost De Haan talloze telefoontjes om de tegels te krijgen. Ook een nooddouche moet zij zelf regelen. Voor het bad blijkt een hijskraan nodig, maar Brugman onderneemt geen actie.

Ook gemangeld door bedrijf of overheid? Mail uw ervaring naar kastjemuur@volkskrant.nl.

Half augustus, een maand na de eerste levering, staat het bad nog steeds in de tuin te verpieteren. De regenachtige zomer eist zijn tol: de spijkers van de verpakking van het bad hebben roestplekken achtergelaten.

Na weer bijna twee weken steggelen, haalt Brugman het bad op ter reparatie. Als zij het later plaatsen, zit het 'onder de schuurvlekken en deuken'.

Weer een maand en veel belminuten later krijgt het stel een nieuw bad. Maar ook dat is beschadigd. De radiator is ook nog niet in orde. De Haan belt, ze mailt, ze stuurt een juridische brief, maar Brugman lost de situatie niet op.

Foto anp

Het verweer

Alles zat tegen, zegt Frans van Wijk die de logistiek doet bij Brugman. Op dezelfde dag dat de Volkskrant vragen stelt aan het bedrijf, komt hij in actie. Van Wijk noemt de problemen 'niet des Brugmans' en belooft het op te lossen.

Twee dagen later worden de spullen geleverd. Om verrassingen te voorkomen is het bad in de winkel nog gecheckt op schade.

Maar als het bad boven staat, blijken enkele centimeters van de rand toch beschadigd. Van Wijk noemt het 'inherent aan het materiaal' waarvan het bad is gemaakt. Hij stuurt iemand langs om het te polijsten. De Haan en Smits krijgen een dag bedenktijd.

'We houden het bad', stuurt een moegestreden De Haan een dag later via Whatsapp. 'We hebben er weinig vertrouwen in dat ze ooit een onbeschadigd bad zullen leveren. Dan was dit toe nu toe het beste bad.'