Forse winststijging FrieslandCampina

De met afstand grootste zuivelcoöperatie van Nederland, FrieslandCampina, heeft in de eerste zes maanden van 2015 een winst behaald van 192 miljoen euro; 85 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf profiteert vooral van een fikse daling van de melkprijzen sinds het afschaffen van het melkquotum eerder dit jaar.

Medewerkster van FrieslandCampina controleert etiketteringsmachine voor koffiemelk.Beeld Harry Cock / de Volkskrant

Dat meldde het bedrijf donderdag in een halfjaarbericht. De stevige plus van FrieslandCampina, onder andere bekend van merken als Fristi en Vivit, is opmerkelijk, omdat de zuivelcoöperatie vrijwel nooit commentaar geeft op halfjaarcijfers - als niet-beursgenoteerd bedrijf is het daartoe niet verplicht.

Maar nog opvallender: er is behoorlijk wat aan de hand op zuivelmarkt. Sinds het afschaffen van het melkquotum in april kelderde de melkprijs, de gehoopte vraag naar zuivel in China blijft bovendien behoorlijk achter en op de achtergrond ettert de Russische boycot nog altijd door, wat vooral gevolgen heeft voor de kaasexport. Het gaat dus helemaal niet goed - er zijn zelfs melkveehouders die balanceren op de rand van een faillissement.

Verklaring

'De marktomstandigheden zijn op dit moment heel apart', zegt een woordvoerder van FrieslandCampina. 'We hebben te maken met een lage melkprijs voor onze leden, maar ook met een hoge winst voor onze onderneming. Wij vonden het belangrijk dat verschil uit te leggen. Vandaar dat wij nu met cijfers komen.'

De verklaring voor de verhoogde winst ligt deels besloten in de gunstige wisselkoersen en deels in een efficiëntieslag die het bedrijf naar eigen zeggen ondergaat. Zo schrapt de onderneming de komende drie jaar nog eens 335 tot 365 banen bovenop een aantal al afgeronde reorganisaties.

Kindervoeding

Maar wat vooral heeft bijgedragen aan de spectaculaire winstgroei is de gestegen verkoop van gespecialiseerde producten als zuiveldranken, kindervoeding en merkkazen. 'Aan melkpoeder kun je op dit moment weinig verdienen, aan melk ook niet, maar wel aan producten waaraan je zelf waarde toevoegt', aldus de woordvoerder. 'Wij hebben ons de laatste jaren meer toegelegd op precies die kunst en dat werpt nu zijn vruchten af.'

In het voorbeeld van kindervoeding, een belangrijk product van FrieslandCampina: het eindresultaat bevat zo'n 60 verschillende ingrediënten en wordt dus voor een beduidend hogere prijs verkocht dan het eenvoudigere melkpoeder. Hoewel de prijs van de belangrijkste grondstof (melk) wel daalde, bleven de prijzen van het eindproduct gelijk. Het gevolg: de onderneming maakt er meer winst op.

Extra uitkering

Tel daar bij op dat de wereldwijde verkoop van kindervoeding met 15 procent steeg en een groot deel van de extra winst is verklaard. Over wat de rest van het jaar zal brengen, hulde het bedrijf zich donderdag in nevelen.

De melkprijs blijft waarschijnlijk nog wel even laag, net als de wereldwijde vraag naar zuivel, maar de hoop van FrieslandCampina is dat deze op lange termijn weer aantrekt.

Wat in elk geval vaststaat, is dat de net aangetreden topman Roelof Joosten zijn 19 duizend leden-melkveehouders een extra uitkering kan geven van 2 cent per liter dankzij deze winstcijfers.

Per boer komt dat uit op een gemiddeld bedrag van zo'n 8 duizend euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden