Forse tegenvaller haven Rotterdam: kolenoverslag met 18 procent gekrompen

De overslag van kolen in de haven van Rotterdam is in de eerste helft van dit jaar liefst 18 procent gekrompen ten opzichte van diezelfde periode in 2015. Slecht nieuws voor de inkomsten van het Havenbedrijf Rotterdam, een nv met de gemeente en de staat als aandeelhouders. Goed nieuws juist voor overheden die zeggen de vervuiling door kolenindustrie te willen beteugelen, onder wie - wederom - de gemeente en de staat.

Opslag van ruwe grondstoffen in de haven van Rotterdam langs de Nieuwe Waterweg. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De haven van Rotterdam, een van de twee mainports van het land (naast Schiphol), ondervond de eerste zes maanden van dit jaar nóg sterker dan anders dat er aan de monding van de Maas, met enige overdrijving, een soort Duitse haven ligt. De overslag en afvoer van kolen en ertsen, 'droog massagoed' in jargon en goed voor 17 procent van de totale overslag, is vooral op Duitsland gericht.

Juist dat land is in rap tempo vervuilende kolencentrales aan het sluiten. In het Verenigd Koninkrijk gaat dat ook gebeuren. In Nederland woedt de discussie over de toekomst van kolencentrales - zoals die in het Rotterdamse havengebied zelf - volop.

Wat ook meehielp (in de ogen van de milieubeweging) dan wel tegenzat (wat de kolenhandel betreft) bij die krimp van de kolenoverslag is dat de winter van 2015 op 2016 zacht was. Dat beklemtoonde topman Allard Castelein van het Havenbedrijf gisteren althans, bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Verandering van tijdperk

'Niet verrassend', vond Castelein de terugval in de kolenoverslag. Hoe fors die ook is. De overslag van alle goederen liep in de eerste helft van dit jaar met 3 procent terug, die van kolen dus met het zesvoudige daarvan. Overigens was ook de winter van 2014 op 2015 allerminst koud.

Bij zijn nuchtere constatering dat de Rotterdamse haven steeds minder kolen overslaat - een neergang die vermoedelijk ook niet door plotse vorst ophoudt - kondigde Castelein gisteren 'een verandering van tijdperk' aan. De energietransitie, die ook met het Klimaatakkoord van Parijs een impuls kreeg, zal en mag niet aan de haven voorbijgaan, zei Castelein.

Niet alleen kolen zijn vervuilend, het grootste deel van de grondstoffen die in Rotterdam worden aangevoerd zijn vervuilend. Op termijn moet de haven overgaan van 'petro-gerelateerde grondstoffen naar bio-gerelateerde grondstoffen', schetste Castelein. Dat is beter voor het milieu.

Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Bioraffinaderij

Op de vraag of het Havenbedrijf, toch in handen van overheden, in die transitie een sturende en stimulerende rol gaat spelen zei Castelein onder meer dit: 'Wij als Havenbedrijf gaan niet zelf hier een bioraffinaderij neerzetten. We gaan wel op zoek naar die investeerder in zo'n raffinaderij.' Grote concurrenten van Rotterdam, Sjanghai, Singapore en Houston, zijn helemaal niet bezig met een energietransitie, weet het Havenbedrijf.

Ook als het niet om vervuilende industrie gaat kan Rotterdam niet achteroverleunen: hoewel nog steeds veruit de grootste containerhaven van Europa verliest Rotterdam op die specifieke vorm van overslag steeds meer marktaandeel aan Antwerpen.

Een recent advies aan het kabinet van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI), waarin de betekenis van de Rotterdamse haven voor de Nederlandse economie werd gemarginaliseerd, bevat een aantal vergezichten die Castelein gisteren ook ter sprake bracht. De analyse van de RLI kan het Havenbedrijf deels onderschrijven, zei hij, de conclusie niet. Die luidde dat het Rijk minder energie en geld moet stoppen in de Rotterdamse haven. Met al die oude, vervuilende industrie. Zoals kolen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden