Fors minder winst voor Ahold

Ahold heeft het afgelopen jaar een nettowinst geboekt van bijna 600 miljoen euro, fors minder dan in 2013. Het bedrijf slaagt er nog steeds in zijn omzet te vergroten, maar de acties die daarvoor nodig zijn kosten geld en zetten de winstmarges onder druk.

Winkelend publiek bij een Albert Heijn in Rotterdam.Beeld anp

Dat blijkt vandaag uit de jaarcijfers van het supermarktconcern. In 2013 boekte Ahold nog 2,5 miljard euro winst, maar dit was grotendeels te danken aan de verkoop van aandelen in een Zweeds supermarktbedrijf. De winst op 'voortgezette activiteiten', waarbij deze verkoop buiten beschouwing wordt gelaten, daalde vorig jaar van 805 naar 791 miljoen euro.

In de VS, waar Ahold het grootste deel van zijn omzet haalt, worden winkels in versneld tempo aangepast in een poging meer klanten te trekken. Gestegen grondstofprijzen worden daarbij door Ahold deels voor eigen rekening genomen. In Nederland wist marktleider Albert Heijn met acties zoals de kristalglascampagne en de opening van nieuwe winkels zijn marktaandeel op peil te houden.

Mede door het toenemende aantal promoties zakte de operationele winstmarge vorig jaar van 4,2 naar 3,9 procent. De omzet steeg in het hele jaar met een half procent naar 32,8 miljard euro. In het vierde kwartaal nam de omzet toe van 7,5 naar 8,1 miljard euro. Ook de nettowinst groeide licht, van 215 naar 219 euro.

Ahold-bestuursvoorzitter Dick Boer.Beeld anp

Albert Heijn

In Nederland heeft Aholds supermarktketen Albert Heijn veel last van de concurrentie. In het lage prijssegment is Lidl bezig met een opmars, terwijl Jumbo het in het middensegment goed doet. Aan de hoge kant van het prijsspectrum zijn ketens opgekomen als Marqt met zijn superkwaliteit en de Foodplaza's die het kopen van voedsel tot een evenement willen maken. Daarnaast trekt EkoPlaza een groeiend aantal klanten die biologisch voedsel willen, vroeger voornamelijk AH-klanten,

In de tussentijd kampt Albert Heijn met zijn imago, of beter: met zijn identiteit. Hoewel het feitelijke prijsniveau van AH niet veel hoger ligt dan bij veel concurrenten, denkt de klant dat dat wel zo is. Het verschil tussen prijsimago en prijspeil is bij weinig ketens zo groot als bij AH. En als AH gaat roepen dat het de prijzen verlaagt, versterkt het vooral zijn eigen imago van dure winkel.

De laatste AH-directeur Sander van der Laan bleek er niet tegen opgewassen en stapte vorige maand op. Hij werd vervangen door Wouter Kolk, die twee jaar geleden bij WE Fashion vandaan kwam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden