Fors hogere belasting op nieuwe auto's door betere meting van CO2-uitstoot en brandstofverbruik

De belasting op veel nieuwe auto's gaat fors omhoog door een betere meting van hun CO2-uitstoot. Een BMW X5 met drie liter diesel motor bijvoorbeeld wordt daardoor bijna 16 duizend euro duurder. Dat blijkt uit een steekproef van marktonderzoeker Jato Dynamics. Het bureau bekeek de prijzen van 25 auto's. De meesten werden duurder.

Een dieselmotor wordt getest op uitstoot door een monteur Foto epa

De uitstoot van koolstofdioxide bepaalt de hoogte van de BPM, de aanschafbelasting voor personenauto's en motorrijwielen. Kort gezegd: hoe meer uitstoot van broeikasgas, hoe duurder. De uitstoothoeveelheden werden eerder gemeten met de NEDC-proef, die veel gunstiger resultaten opleverde dan de nieuwe, veel strengere WLTP-proef.

In de oude test werden auto's in zo gunstig mogelijke omstandigheden gemeten, bijvoorbeeld zonder buitenspiegels, met een constante snelheid en trage acceleraties. De nieuwe test levert veel realistischer waarden op en dus een veel hogere belasting op veel nieuwe wagens. Ook de relatief bescheiden Peugeot SW is met 2.100 euro een stuk duurder geworden. Ook voor de zuiniger Toyota Prius moet (iets) meer worden betaald.

De autoindustrie heeft lang geprobeerd de introductie van de WLTP-test (Wordwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) te voorkomen. Na Dieselgate - de schandalen over gesjoemel met emissiewaarden door autofabrikanten - werd de test toch ingevoerd. De nieuwe testen zijn sinds afgelopen september verplicht voor nieuwe typen auto's. Vanaf september 2018 geldt deze op alle nieuw verkochte auto's, dus ook voor nu al bestaande modellen.

Effect onderzocht

Autoverkopers zinnen op maatregelen om de financiële pijn bij hun klanten iets te verlichten. Een woordvoerder van Mercedes Benz Nederland bevestigt dat ook over hun wagens meer belasting zal moeten worden betaald. 'Maar voor een aantal modellen zullen wij die prijsstijging voor onze rekening nemen.' Tegenover De Telegraaf heeft ook Volvo zo'n maatregel aangekondigd. Haar XC60 D5 wordt met ruim 2.000 euro duurder door een verhoging van de BPM. De importeur wil daarvan zo'n 400 euro zelf betalen.

Het precieze effect van de WLTP-test op de hoogte van de autobelasting wordt door het ministerie van Financiën nog onderzocht. Volgens een woordvoerder van het Ministerie zijn 'op dit moment nog geen betrouwbare cijfers beschikbaar. Wel zijn de signalen van de autobranche over een stijging van de BPM bij het ministerie bekend.'

Eerder kondigde het kabinet aan dat het niet de bedoeling is dat automobilisten 'alleen als gevolg van een nieuwe testmethode meer BPM gaan betalen'. De RAI, de branchevereniging voor de automobielindustrie, wil het kabinet aan die belofte houden. 'Een prijsverhoging voor de consument, alleen omdat we anders gaan testen, zou niet eerlijk zijn.'

Geen bezwaar

Bij de vereniging Milieudefensie bestaat geen enkel bezwaar tegen een tariefsverhoging. 'Misschien dat voor de meest vervuilende auto's meer BPM zal moeten worden betaald en voor minder vervuilende minder, waarna je over het geheel uitkomt op een zelfde totale belastingopbrengst,' zegt woordvoerder Anne Knol.

Het zwaarder belasten van de meest vervuilende auto's is volgens haar 'een stapje op weg naar een schoner wagenpark. Jarenlang hebben we gewerkt met een test die auto's op papier schoner maakten dan in de praktijk. Nu auto's veel vuiler blijken te zijn dan altijd beweerd moet dan niet leiden tot belastingverlaging.'

Meer over