ForFarmers dik boven winstdoel, AND laat markt schrikken

Yoram Knoop van ForFarmers, bij wie de winst fors omhoog ging. Beeld
Yoram Knoop van ForFarmers, bij wie de winst fors omhoog ging.Beeld

Winnaar

Wie denkt dat de landbouw door de Russische boycot, Brexit, stalbranden en besmette eieren in een diepe crisis verkeert, vergist zich. Het gaat verbazend goed in de agrarische sector in Nederland. Zie bijvoorbeeld veevoederfabrikant ForFarmers, een voormalige veevoedercoöperatie die vorig jaar naar de beurs ging tegen een koers van 6,50 euro per aandeel. Nu noteert datzelfde aandeel ruim 10 euro.

Dit is bewerkstelligd onder leiding van Yoram Knoop, een jongen uit de grote stad Amsterdam. De zoon van journalist Hans Knoop - die de oorlogsmisdaden van Pieter Menten in de jaren zeventig onthulde - is een gewiekst zakenman. Hij begon met een surfhandel, zat daarna in het isolatiemateriaal, vervolgens in de geur- en smaakstoffen en kwam ten slotte bij ForFarmers in Lochem terecht. Al snel bleek hij even goed met boeren op te kunnen schieten als Yvon Jaspers en overtuigde ze van een beursgang. En het tij zit mee. De prijzen van melk en varkensvlees zijn gestegen en boeren kopen duurder veevoer in om hun productie te maximaliseren.

De winst steeg afgelopen half jaar van 25 naar 30,4 miljoen euro. De fipronil-affaire zal mogelijk de afzet aan de pluimveesector raken, maar dat effect is beperkt. Knoop beloofde een winstgroei van 5 procent per jaar op middellange termijn bij de beursgang. Daar zit hij dik boven.

Verliezer

Een koersdaling van 21 procent op één dag. Dan moet je de markt toch wel lelijk verrast hebben. Donderdag overkwam het Hugo van der Linde, de CEO van digitale kaartenmaker AND International Publisher. In een tussentijds handelsbericht liet hij weten dat de omzet in de eerste zes maanden van het jaar flink was gedaald en het bedrijf in de rode cijfers terecht was gekomen.

'We kijken met gemengde gevoelens terug op het eerste half jaar', liet de CEO met gevoel voor understatement weten. De omzet bedroeg negen ton tegen 6,1 miljoen een jaar eerder. De winst van 3,2 miljoen in de eerste helft van 2016 sloeg om in een verlies van acht ton. Het probleem: de kaartenmakerij is vooral afhankelijk van grote, eenmalige deals. Als de onderhandelingen daarover stroef verlopen, belandt het bedrijf al snel onderin het rechterrijtje van de beursranglijst.

Van der Linde werkt sinds 2006 voor AND en is sinds 2012 de hoogste baas. Er wordt driftig geprobeerd de basis te verbreden, maar dat lukt niet erg. Alle hoop is nu gevestigd op een 'samenwerking met een leidende Tier 1 automotive aanbieder' die volgende maand moet worden aangekondigd. In het verleden is vaker gehint op samenwerkingen en overnames, maar uiteindelijk is AND toch een marginaal bedrijfje gebleven dat de beurs lelijke verrassingen voorschotelt.

Hugo van der Linde, CEO van digitale kaartenmaker AND International Publisher. Beeld
Hugo van der Linde, CEO van digitale kaartenmaker AND International Publisher.Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden