Ford ontslaat kwart van het Amerikaanse personeel

‘Zwarte Maandag’ heette de dag bij voorbaat. Vakbonden, werknemers en toeleveranciers vreesden het ergste. En dat is uitgekomen: de Ford Motor Company kondigde maandag het ontslag aan van vijfentwintig- tot dertigduizend personeelsleden....

Het concern heeft in de VS voor het tiende achtereenvolgende jaar marktaandeel verloren. Om het tij te keren zal onder leiding van Bill Ford – de achterkleinzoon van oprichter Henry Ford – drastisch worden gesneden in de onderneming. De nadruk daarbij ligt op Noord-Amerika.

Door teruglopende vraag kampt het concern met veel ongebruikte productiecapaciteit. Veertien fabrieken in Canada en de VS gaan daarom dicht, van andere fabrieken zullen afdelingen worden gesloten. Dertigduizend werknemers moeten eruit voor 2012.

De sanering geldt voor 20 tot 25 procent van het Noord-Amerikaanse personeelsbestand van 122 duizend mensen. Bij het bedrijf werken wereldwijd circa 300 duizend mensen. In Amerika zijn dat ongeveer 87 duizend flexwerkers en 35 duizend werknemers met een vast salaris. Onder beide categorieën vallen ontslagen.

Samen met het eerder aangekondigde ontslag van vierduizend werknemers moet het ontslag aan het eind van het eerste kwartaal al een besparing van 10 procent van de loonkosten opleveren.

Het bedrijf hoopt in Noord-Amerika uiterlijk in 2008 weer winstgevend te zijn.

De automaker slaat nieuwe wegen in door zich ten langen leste te concentreren op milieuvriendelijke auto’s met hybride-aandrijving (elektra/benzine), kleine auto’s en zogenoemde cross overs; auto’s met het uiterlijk van een SUV, maar gebaseerd op een kleinere sedan. In de VS is de verkoop van de benzineslurpende SUV’s gekelderd.

Ford hoopt de komende jaren het marktaandeel ten opzichte van de Japanse en Koreaanse merken ten minste stabiel te kunnen houden.

Ford wil tevens meer aandacht geven aan de rol van design, veiligheid en technologische innovatie. Na de succesvolle prijsverlagingen sinds afgelopen zomer, blijven de prijzen ‘scherp’, zegt het concern. Uit marktonderzoek is gebleken dat Amerikanen best Amerikaanse auto’s willen kopen, mits deze niet duurder zijn dan die van de concurrentie uit het Verre Oosten.

Twee uur voor de aankondiging van het reorganisatieplan presenteerde de op een na grootste autofabrikant van Amerika de resultaten over het vierde kwartaal van 2005. Het bedrijf behaalde een schamele 124 miljoen dollar winst. Dit was vooral te danken aan de verkoop vorig jaar van autoverhuurder Hertz voor 5,6 miljard dollar.

De omzet in het vierde kwartaal viel de analisten niet eens tegen: 47,6 miljard dollar, tegen 44,9 miljard dollar een jaar eerder. Toch stelde de nettowinst over 2005 teleur: 2 miljard dollar. Anderhalf miljard dollar minder dan het jaar ervoor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden