Focus op zorg helpt Philips door crisis

Operationele winst Philips vrijwel volledig afkomstig uit medische afdeling...

Amsterdam De keuzen die topman Gerard Kleisterlee van Philips de afgelopen jaren heeft gemaakt, beginnen hun vruchten af te werpen. Dat bleek maandagochtend bij de presentatie van de jaarcijfers over 2009 (zie inzet).

Vooral de focus van de laatste jaren op medische apparaten en diensten, zowel voor ziekenhuizen als voor thuisgebruik, bleek een slimme zet om de weerbaarheid van het bedrijf in crisistijden te vergroten. De divisie Healthcare werd met een omzetdaling van 3 procent tot 7,8 miljard euro in 2009 veruit het minst hard getroffen door de wereldwijde recessie en was duidelijk de meest winstgevende tak van het bedrijf. Van de totale operationele winst van 614 miljoen euro, kwam 591 miljoen van de medische tak. ‘In opkomende markten groeide deze divisie zelfs met dubbele cijfers’, aldus Kleisterlee.

Toen Kleisterlee Cor Boonstra in 2001 opvolgde, bestond Philips nog uit een zestal divisies: naast een licht-, een chips- en een consumentenelektronicadivisie, had het bedrijf een aparte tak die losse componenten voor elektronica produceerde, een die zich bezighield met de productie van scheerapparaten, stofzuigers en strijkijzers en een medische tak.

Die laatste maakte op dat moment gemeten naar omzet 15 procent uit van alle activiteiten. Ter vergelijking: de tak van consumentenelektronica (televisies, mp3-spelers) was goed voor meer dan eenderde van de omzet. Met de verkoop van de chipsdivisie en het opdoeken van de aparte tak voor onderdelen, ontstond een eenvoudiger organisatie, die nu nog bestaat uit drie divisies: verlichting, gezondheidszorg en consumentenlifestyle. In die ‘nieuwe’ organisatie was de tak van consumentenelektronica tot en met 2008 nog altijd veruit de grootste, maar mede door de grote klap die deze divisie in 2009 kreeg door inzakkende consumentenuitgaven, zijn de bedrijfsonderdelen elkaar in omvang dicht genaderd. De omzet van Healthcare besloeg over heel 2009 34 procent van de totale omzet, Consumer lifestyle was goed voor 37 procent en Lighting voor 29 procent.

Ook voor de komende jaren zal die nadruk op medische zaken blijven liggen, omdat ze volgens Kleisterlee, die ooit bij de medische tak van het concern begon, inspeelt op langetermijntrends ‘zoals vergrijzing en de toename van chronische ziekten’. Daartoe zal niet alleen aandacht worden besteed aan producten voor ziekenhuizen, zoals CT- en MRI-scanners, maar in toenemende mate ook aan producten en diensten voor de thuiszorg.

Kleisterlee maakte gisteren duidelijk dat gezondheid niet alleen een aandachtsgebied zal zijn voor de divisie Healthcare: ‘Ook bij Consumer Lifestyle zal de nadruk in de komende jaren liggen op gezondheid en welzijn.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden