FNV zegt vertrouwen op in topman NS

De FNV zegt het vertrouwen op in NS-topman Timo Huges, nu de provincie Limburg heeft besloten om het openbaar vervoer daar voor vijftien jaar aan NS-concurrent Arriva te gunnen. De vakbonden zijn traditioneel erg goed vertegenwoordigd bij de NS en zijn erg machtig bij het spoorbedrijf.

President-directeur NS Timo Huges praat op Utrecht CS met een reiziger. Beeld anp

In februari had het provinciebestuur NS-dochter Abellio aangewezen als vergunninghouder. Maar Limburg kwam daarop terug toen bleek dat Abellio het spel niet eerlijk had gespeeld. Het bedrijf bleek zich schuldig te hebben gemaakt aan bedrijfsspionage bij concurrent Veolia. De provincie Limburg wil de schade op de NS verhalen.

FNV-bestuurder Huub van den Dungen vindt dat de NS zijn betrouwbaarheid heeft verloren met dit 'fiasco'. Hij ziet Huges niet als de man die dat vertrouwen kan herstellen, bevestigde Van den Dungen woensdag na berichtgeving van de Limburgse kranten. De bond heeft de centrale ondernemingsraad van NS geadviseerd zich ook tegen Huges te keren.

OR-voorzitter Gerard Wold beraadt zich nog op een stellingname. Daarvoor zal de ondernemingsraad eerst in overleg moeten. 'Als de grootste vakbond van Nederland met een advies komt, moet je dat altijd serieus nemen.'

Dat de NS de aanbesteding aan de neus voorbij zag gaan, noemt Wold een klap voor het bedrijf. Wat alle consequenties zijn van het mislopen van de opdracht is volgens Wold alleen nog niet helemaal te overzien.

De hele gang van zaken in Limburg krijgt mogelijk nog een staartje voor de NS. De provincie Limburg wil een schadeclaim indienen bij Abellio, werd dinsdag bekend. De NS-dochter kreeg namelijk geheime informatie van een oud-directeur van vervoerder Veolia, de huidige verantwoordelijke voor het Limburgse ov. Het Openbaar Ministerie (OM) liet in april al weten te kijken of er aanknopingspunten zijn voor een strafrechtelijk onderzoek.

Het dubbelspel van een Limburgse ov-topman

Bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg speelde René de Beer van de directie van vervoersbedrijf Veolia een cruciale rol. Zonder dat iemand het wist, gaf hij essentiële informatie door aan concurrent Qbuzz. Daarvoor werd hij via een U-bocht betaald. Reconstructie van een oneerlijke biedingsstrijd.

Timo Huges op het station in Utrecht. Beeld anp

Arriva

NS-concurrent Arriva gaat het openbaar vervoer van Limburg de komende vijftien jaar op zich nemen. De Deutsche Bahn-dochter diende bij de aanbesteding een bod in dat ruimschoots voldoet aan de voorwaarden van de provincie.

Arriva reageerde verheugd op het besluit. 'Dit is een enorme opsteker', zei bestuursvoorzitter Anne Hettinga van Arriva Nederland. 'In andere provincies hebben we ons al bewezen en ik ben trots dat we dit alsnog in Limburg kunnen doen'. Arriva neemt in Limburg in december 2016 het stokje over van de zittende vervoerder Veolia.

Het nieuwe Limburgse contract van Arriva heeft een marktwaarde van 2 miljard euro. De NS laat via een woordvoerder weten niet in bezwaar te gaan tegen het besluit. Eerder heeft het spoorbedrijf al excuses aangeboden aan de provincie over de gang van zaken.

Met zijn drieën tegen de NS

Particuliere ov-bedrijven gingen in 2008 met elkaar in zee om het monopolie van de NS te breken. De strijd om de concessies stinkt. Lees hier de reconstructie van Sander Heijne.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden