FNV dagvaardt transportbedrijf Vos

Vakbond FNV Transport en Logistiek gaat transportbedrijf Vos uit Deventer via de rechter dwingen haar Roemeense en Litouwse chauffeurs volgens Nederlandse arbeidsvoorwaarden te betalen. De chauffeurs zijn volgens de bond nu via een Oost-Europese schijnconstructie bij het bedrijf in dienst. Ze verdienen maandelijks 217 euro bruto.

Een vrachtwagen van FNV tijdens een landelijke protestactie tegen de verdringing op de arbeidsmarkt door goedkopere chauffeurs uit Oost-Europa en voor een betere cao. Beeld anp

De bond dagvaardt de transportondernemer in een kort geding, zo werd zaterdag bekendgemaakt. Eerder dit jaar won FNV al een rechtszaak tegen Vos over het niet naleven van de cao bij chauffeurs in Nederlandse dienst. Deze keer gaat het om de chauffeurs die een contract hebben met Vos-Roemenië, zegt bestuurder Edwin Atema van FNV Transport en Logistiek.

Volgens de wet moet het Nederlandse moederbedrijf erop toezien dat de buitenlandse vestiging haar chauffeurs volgens de Nederlandse cao betaalt wanneer die vanuit Nederland hun werk doen. 'Dat kan in theorie soms lastig te bewijzen zijn, maar niet in het geval Vos, waar alle contracten door de Nederlandse directeur worden opgesteld en ondertekend', aldus Atema.

Gesprek aangeboden

Directeur Jules Menheere van Vos was niet bereikbaar voor commentaar. In een verklaring aan persbureau ANP laat hij weten dat het bedrijf zich aan de Europese wet- en regelgeving houdt en zich niet kan vinden in het standpunt van FNV. Vos heeft de vakbond ook meerdere malen aangeboden in gesprek te gaan, zegt hij. 'Voorafgaand aan het kort geding acht Vos het niet professioneel om in deze fase van het proces verder commentaar te geven.'

De buitenlandse vestigingen van Vos rijden volgens de vakbond met enkele honderden vrachtauto's in en vanuit Nederland. De chauffeurs werken op die manier feitelijk voor het Nederlandse bedrijf, maar worden betaald naar de minimumvoorwaarden uit het land van herkomst. Atema: 'Een Roemeense fabrieksarbeider verdient daar inderdaad ook maar ruim 200 euro'.

Bezuinigen

De chauffeurs ontvangen naast hun brutosalaris een maandelijkse onkostenvergoeding , waardoor ze netto op 1.500 tot 1.700 euro uitkomen. 'Maar om dat geld ook echt over te houden, moeten ze enorm bezuinigen op kosten zoals eten. Veel chauffeurs vertellen ons dat ze eigenlijk maar twee keer per week warm eten. De rest van de dagen eten ze koud wat ze eerder zelf langs de weg in hun eigen potje hebben gekookt', aldus Atema.

Uit onderzoek van de FNV blijkt dat de Roemeense en Litouwse vrachtauto's van Vos vrijwel nooit in die landen zelf komen. De chauffeurs komen met bestelbusjes naar Nederland. Ze hebben volgens de bond verklaringen getekend dat ze onder druk worden gezet om rij- en rusttijden te overtreden. De Inspectie Leefomgeving en Transport, verantwoordelijk is voor rij- en rusttijden en cabotageregels, is inmiddels een eigen onderzoek gestart.

Op 29 juni staat transporteur Farm Trans uit Zevenbergen voor de rechter na een eerder onderzoek van de inspectie. Het bedrijf verzorgt het transport voor Farm Frites met Poolse chauffeurs die volgens de bond eveneens stelselmatig worden onderbetaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden