First Class Extra

Meer ruimte, meer service, meer franje. De vliegmaat schappijen groeien mee met de wensen van de reiziger...

tekst Nell Westerlaken

Lange vluchten vervelend? Kijk bij het instappen in het vliegtuig eens naar links, voordat de stewardess u glimlachend naar uw goedkope stoel rechts dirigeert. De chic zit vaak in de neus van het toestel, zodat ze u zo min mogelijk hoeven zien. Een gestoffeerde trap in de cabine voert meestal ook naar comfortabele hoogten - de business class of de nog luxere first class. De neuzen van de grote Singapore Air lines-toestellen bijvoorbeeld zijn om gebouwd tot een soort privéclubs. De fauteuils staan alleen niet in een kring rondom de haard, maar 'kijken' dezelfde kant op, namelijk die van ieders persoonlijke videoscherm met 22 kanalen. Ollie B. Bommel zou jaloers worden op de kolossale beige stoelen met 'oren' waarin een leeslampje is verborgen. Eten doe je hier uiteraard ... la carte op kosten van het 'huis'. Ex clu sief? Ach. Voor een first class retourtje Am sterdam-Singapore moet een slordige tien mille worden neergeteld.

De rangen en standen in het luchtruim zijn aan subtiele verschuivingen onderhevig. Steeds meer passagiers wensen langere vluchten niet uit te zitten als een sardine in een blikje. Ze betalen graag voor extra ruimte en service, zelfs als de prijzige stoel niet door de zaak wordt vergoed. De premium classes - business en first - groeien ten opzichte van de economy of tourist class. 'Tegenwoordig wordt overal meer geld uitgegeven aan luxe. Die trend zie je ook in vliegtuigen', zegt woordvoerder Udo Buijs van Martin air. 'Tweeverdieners willen bijvoorbeeld graag wat meer betalen voor extra comfort tijdens een vlucht van een uur of tien.' De laatste jaren ziet Martinair beduidend meer belangstelling voor de Star Class, zoals de business class daar is gedoopt. In Europa kunnen passagiers voor 75 tot 100 gulden bovenop de economy-prijs een big seat boeken, een grote stoel met meer ruimte maar zonder de extra service van de Star Class. Big-seaters krijgen dus geen porseleinen servies, geen tafellinnen, keuzemenu of wijnkaart.

Ook de passagiers van onder meer KLM, British Airways, Singapore Air lines en Lufthansa vragen vaker om luxe zetels. Gevolg: doorlopende investeringen in 'verbetering van het product' en 'bijstelling naar boven'. Meer ruimte, meer service, meer franje kortom. Prijst de een zijn twintig videokanalen aan, gaat de ander er overheen met 22. De KLM schafte ooit de first class af wegens gebrek aan belangstelling. Er gaan inmiddels hardnekkige geruchten dat de maatschappij en haar partners - die dit najaar de lucht in gaan onder de naam Wings Alliance - drie klassen willen introduceren, de Select, de Plus en de Basic class. Officieel wil de KLM dit nog niet bevestigen.

Lufthansa begon vorig jaar zijn premium classes ingrijpend onder handen te nemen, Singapore Airlines - vanouds de meest luxe in het luchtruim en onlangs weer gelauwerd als beste vliegmaatschappij - begon in april met vernieuwingen. British Airways heeft aangekondigd dat binnenkort ook de 'business' helemaal plat gaat: de stoelen in die klasse kunnen dan worden uitgeklapt tot echte bedden zoals in de first class.

In brochures wordt gesproken van 'een lounge in de lucht' of 'een persoonlijke kooi aan boord'. De kooi van Singapore Airlines is zowel kantoor (uitschuifbaar bureau, telefoon, laptop aansluiting, binnenkort e-mail) als top restaurant. Een glaasje champagne boven Duitsland, een bordje Sevruga in plaats van economy-pinda's, even wat business doen boven Oost-Europa en dan achterover naar een van de vele films kijken en uitgebreid dineren aan een tafeltje met linnen en porselein.

First class vliegen kan de passagier nog voor onverwachte dilemma's stellen. De keuze tussen een Dom Pérignon en een Krug Grande Cuvée bijvoorbeeld. In de business class is het behelpen met een Charles Heidsieck 1990, terwijl in de economy class slechts gewone champagne wordt geschonken. Aan het eten in de dure afdelingen kwamen zes internationale topkoks te pas, onder wie de Franse meester Georges Blancs. Wie Blancs creatie van in - gerookte - zalm - gewikkelde -pikante - garnalensalade - met - een - salsa - van - tomaaat - en - chilipeper heeft verschalkt kan de maaltijd bijvoorbeeld voortzetten met een witte - chocolade - bombe - met - mascarpone - sorbet - geserveerd - met - verse - seizoensvruchten, een creatie van de Aus tralische sterrenkok Dietmar Sawyere.

Voor wie wil slapen is er een turn-down service. De stewardess komt langs om de stoel met een paar handgrepen om te bouwen tot een bed. De passagier kan zich ondertussen uitleven in het ruime toilet van hotel De Lucht met een reisnecessaire vol watertjes en smeerseltjes van niet de minste merken, om zich vervolgens te hullen in een losse Givenchy-pyama die - het moet eruit - iets wegheeft van een paars joggingpak. Kin deren krijgen een dure merkbeer mee onder de wol, volwassenen moeten het doen met uitzicht op het cabinepersoneel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden