Update
Financieel ombudsman stopt bemiddeling in woekerpoliszaak
Financieel Ombudsman Nol Monster ziet geen heil meer in bemiddeling in woekerpoliszaken. Hij schrijft dat in een brief aan ongeveer 150 consumenten die een klacht daarover bij hem hadden neergelegd.
Volgens de ombudsman heeft de minister van Financiën onlangs aangegeven dat hij zich bij woekerpolissen richt op het zogenaamde 'flankerende beleid'. Dat wil zeggen dat alleen nog gekeken wordt naar het verbeteren van bestaande producten en niet naar compensatieregelingen. De ombudsman gaat er daarom vanuit dat verzekeringsmaatschappijen niet verder zullen gaan dan wat in collectieve compensatieregelingen is afgesproken.
Vanaf 1 januari komend jaar krijgt de stichting Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid), waar de Financieel Ombudsman deel van uitmaakt, sowieso meer armslag om op voorhand te beslissen om niet in een zaak te bemiddelen.
Dat wordt mogelijk door een statutenwijziging die afgelopen week is doorgevoerd. 'Voorafgaand aan zijn bemiddeling wil de ombudsman eerst beoordelen en aangeven of een ingediende klacht terecht is, waardoor de consument meteen weet waar hij of zij aan toe is', aldus het Kifid.
Individuele gevallen
Een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars zei vandaag in een reactie dat consumenten die klachten hebben over hun beleggingsverzekering een beroep moeten kunnen blijven doen op de ombudsman. 'Het gaat daarbij wel om specifieke individuele gevallen', aldus de woordvoerder.
Volgens het verbond moeten consumenten die bijvoorbeeld niet goed zijn ingelicht door een tussenpersoon bij de aanschaf van een woekerpolis en daar een klacht over hebben, terechtkunnen bij de ombudsman. 'Dit soort specifieke gevallen kun je gewoon niet opnemen in een collectieve regeling', zei de woordvoerder.