Film downloaden voor 10 euro
De dagen van de dvd zijn geteld. Vrijwel alle grote filmstudio’s gaan hun nieuwste films tegelijk uitbrengen op dvd en als download.
Voor de filmindustrie is het een revolutie. Zij verdient vaak pas aan films als die op dvd verschijnen. Dat gebeurt doorgaans vier tot zes maanden na vertoning in de bioscoop. Verhuurders als hotels, luchtvaartmaatschappijen en videotheken moesten nog iets langer wachten voor ze Hollywoods nieuwste kregen.
iTunes
De eerste webwinkel die gaat profiteren van de ommezwaai is iTunes, de digitale muziek- en videowinkel van Apple. Het bedrijf begon in januari al met de verkoop van films. Dat waren toen titels die commercieel vrijwel ‘uitgemolken’ waren. Nu hoeven klanten van iTunes – voorlopig alleen in de VS – niet meer de deur uit voor films als American Gangster en de arthouse-hit The Diving Bell and The Butterfly, die deze week hun debuut op dvd beleven.
‘Het is geweldig dat we onze klanten nu tegelijk met de dvd-uitgifte de nieuwste films kunnen aanbieden’, zei onderdirecteur Eddy Cue van Apple donderdag. De films zijn af te spelen op een computer en Apple’s eigen mobiele telefoon, de iPhone.
Voor de dvd en dvd-verkopers breken spannende tijden aan. De Free Record Shop, 350 winkels in de Benelux, haalt 30 procent van zijn omzet uit dvd-films. De nieuwe titels op iTunes zijn nu nog even duur als een schijfje – 14,99 dollar, 10 euro – maar daar kan snel verandering in komen. De meeste consumenten bekijken een film maar een keer. Als ze een film goedkoper kunnen downloaden, valt het voordeel van herspeelbaarheid van de dvd af.
De gevolgen zijn al zichtbaar. Het aandeel van Blockbuster, de grootste Amerikaanse keten van videowinkels, verloor donderdag meteen na opening van de beurs al 2,5 procent.