File mijden voor 3 euro?

Rijkswaterstaat wil uitproberen of automobilisten op de A12 buiten de spits of een andere route gaan rijden, als ze daarvoor een premie krijgen....

Hans Wesseling, manager bij Rijkswaterstaat en verantwoordelijk voor hetplan: 'Duizend automobilisten die nu 's ochtends tussen zeven en negenuur gebruikmaken van de A12, zullen deelnemen aan het experiment. Zekrijgen alleen een premie wanneer ze op een ander tijdstip, langs eenandere route of met een ander vervoermiddel reizen. Naar defraudegevoeligheid moeten we nog even kijken.'

Ad Vonk, ANWB: 'We zijn totaal verbaasd. Het afgelopen jaar is hardgewerkt aan een plan om eerlijk te betalen voor mobiliteit: dekilometerheffing. Goed gedrag mag je belonen - dat doe je vooral metkinderen. De vraag is: wat is er op tegen tussen zeven en negen uur 'sochtends een hoofdweg te berijden? Is dat slecht gedrag? Zo wordt eenmaatschappelijke norm gelegd waar de ANWB het niet mee eens kán zijn.'

Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog: 'Dat je probeert automobilistenvan de snelweg te krijgen, is prima, maar ik ben bang dat ze andere, minderveilige wegen gaan kiezen. Je moet dus goed weten wat de alternatievenzijn. Gesteld dat je het toch wilt doen: uit onderzoeken blijkt dat beloneneen goede aanvulling is op straffen. Dus het is aardig bedacht. Belangrijkis wel de hoogte van het bedrag en wannéér de mensen hun geld krijgen:liefst direct. Als je een hond leert oversteken en hij gaat netjes op destoep zitten, dan moet je die aai over zijn bol niet een dag later pasgeven.'

Pieter Hofstra, Tweede-Kamerlid voor de VVD, voorstander van dekilometerheffing: 'Dit plan is een schoolvoorbeeld vanbelastingverspilling. Als het bij een wetenschappelijk experiment blijft,is het prima. Maar op grote schaal mag dit nooit ingevoerd worden. Drie totvijf euro per automobilist is me nogal een bedrag. Daar hoeft eenbelastingbetaler elders in Nederland niet voor op te draaien. Ik heb meteenschriftelijke vragen aan minister Peijs gesteld.'

Patrick Kers, woont op honderdvijftig meter vanaf de A12: 'Rijkswaterstaat lijkt me nogal naïef: voor het verkeer vanaf Utrecht naarDen Haag is geen andere route dan de A12. Ik heb maar een alternatief voorde route naar mijn werk in Rotterdam: de hoofdweg dwars door Pijnacker. Diekan al dat verkeer nooit aan.'

Erik Verhoef, verkeerseconoom aan de Vrije Universiteit: 'Een uitstekendplan! Maar ik doe dan ook het onderzoek. Dit is een mooie manier om heteffect van prijsbeleid te testen. Het ligt anders dan het AD meldde. Webetalen deze mensen, omdat ze anders niet meedoen met het experiment. Wetesten of prijsprikkels effect hebben op de keuze van het vertrektijdstip. Overigens zal dit plan nooit werkelijkheid worden, het is een test.'

Dick BoersemaToine Heijmans

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden