Fikse ruzie tussen HEMA en franchisenemers

HEMA ligt hopeloos overhoop met zijn belangrijkste partners: de franchisenemers. In een brief aan de franchisers, zelfstandige winkeliers die een of meerdere HEMA-winkels exploiteren, dreigt de directie de vereniging van franchisers VAB-HEMA buitenspel te zetten.

De Hema in Amstelveen Beeld Raymond Rutting / De Volkskrant
De Hema in AmstelveenBeeld Raymond Rutting / De Volkskrant

De ruzie gaat over een groot aantal onderwerpen, zoals de prijs die de franchisers moeten betalen voor brood en gebak, over marketingkosten waaraan de franchisers zouden moeten meebetalen en over de opbrengsten van internetverkoop. De ruzie zwelt aan tegen de achtergrond van dalende detailhandelsomzetten en toenemende concurrentie. De omzet per winkel daalt al jaren.

De helft van de ruim vijfhonderd Nederlandse HEMA's is van een franchiser. Franchisers huren in feite de formule van de HEMA en betrekken er ook hun spullen. De twee kemphanen dreigen elkaar met rechtszaken. Dat zou een grote klap zijn, want HEMA staat bekend als de uitvinder van de franchise-constructie.

Agressieve toon
Het aantal conflictpunten is legio. In een brief die HEMA's directievoorzitter Ronald van Zetten op 19 oktober stuurde aan zijn franchisers, passeert een lange reeks de revue. Het gaat om de prijs van de bakkerijproducten. Om de eis van HEMA dat franchisers gaan meebetalen aan de marketing. Over het eindeloze onderhandelen over een contract dat de inkomsten uit de webshop reguleert. Over de inzet van het Marketing Strategy Fund, een fonds dat is opgezet door HEMA én franchisers, en waarover de franchisers altijd maar informatie willen hebben. Volgens insiders is HEMA zelfs niet bereid ze te vertellen hoe veel geld er in dat fonds zit, tot ergernis van de franchise-vereniging.

Maar het opvallendste is de agressieve toon van de brief. De VAB-HEMA, schrijft Van Zetten, is op alle genoemde conflictpunten volstrekt onredelijk en 'legt alles anders uit'. Hij klaagt over de 'aanvallende toonzetting' van de kant van VAB-HEMA, en over de 'constante dreigementen met langdurige en kostbare procedures'. Terwijl het heel simpel is: ondernemers die het niet eens zijn met de prijzen die ze moeten betalen voor de bakkerijprodukten, hebben 'iedere vijf jaar de mogelijkheid om afscheid van de formule te nemen'. Slikken of stikken dus.

Buitenspel zetten
Van Zetten lijkt er op te zinspelen dat hij het bestuur van VAB-HEMA volledig buitenspel zal zetten: 'Door de opstelling van de VAB dreigt ook de opstelling van de HEMA jegens de VAB te wijzigen, hoezeer wij dat ook betreuren'. De goeden hoeven niet onder de kwaden te lijden, suggereert Van Zetten: 'Constructieve contacten met de individuele aangesloten bedrijven willen we zo veel mogelijk continueren.' En liefst, liefst regelt hij alles buiten de rechter om. Hartelijke groet, Ronald van Zetten.

Het conflict tussen HEMA en zijn franchisers sleept al jaren, valt op te maken uit Van Zettens brief. Zo schrijft hij dat voor het conflict over de bakkerijprijzen al een poging tot bemiddeling is geweest, en dat daar uit kwam dat de prijzen die de franchisers moeten betalen op zijn zachtst gezegd redelijk zijn.

HEMA noch VAB-HEMA wil commentaar geven.

De Hema in Amstelveen Beeld Raymond Rutting / De Volkskrant
De Hema in AmstelveenBeeld Raymond Rutting / De Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden