'Fietsslaapbus gaat achteruit'

De fietsslaapbus verliest terrein. Het aantal bestemmingen in Europa is nog steeds groot, maar het aantal busbedrijven is teruggelopen. Dat zegt Wim Veldhuijzen, de geestelijke vader van de fietsslaapbus....

'Maar ik zie mijn klanten steeds vaker met de auto op vakantie gaan met de fietsen achterop', zegt Veldhuijzen, in het dagelijks leven directeur van Eigen-Wijze Reizen in Enschede, een touroperator voor fietsers.

Directeur Frits Deben van Oad Cycle Tours in Amsterdam ziet een tegenovergestelde tendens. 'Ik rijd al 25 jaar met de auto naar Frankrijk. Zelfs ik houd tegenwoordig soms mijn hart vast. Bij onze klanten merk je hetzelfde: ze prefereren de bus.'

Cycle Tours is het aantal bestemmingen - het zijn er zo'n 35 - aan het uitbreiden. Dit jaar is Noord-Italië toegevoegd. Geen sprake van een schraler aanbod, zegt Deben.

Veldhuijzen en Deben zijn het minder oneens over de manier waarop hun klanten worden geturfd in de statistieken. Wie met eigen auto naar het startpunt van zijn fietsvakantie rijdt, maakt in de statistieken een autovakantie; wie met de fietsbus gaat, een busreis. Op die manier 'verdwijnt' een groep van zo'n 300 duizend fietsers naar een andere categorie vakantiegangers.

Deben vindt de statistieken 'wat gemankeerd', maar kan er mee leven sinds het NIPO twee jaar geleden de omvang van actieve vakanties ging meten voor leden van het ANVR.

Veldhuijzen is toch nog niet gelukkig met de situatie. Hij kan bijvoorbeeld zijn eigen marktaandeel niet bepalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden