Fietshandel floreert in crisis

Grootste fietsenmaker van Europa doet goede zaken...

amsterdam Er is minstens één branche die geen last heeft van de kredietcrisis: de fietshandel. De bedrijfstak vermoedt zelfs van de crisis te profiteren. De fietsenmaker met de grootste omzet van Europa, Accell, in Nederland bekend van merken als Batavus, Sparta en Koga-Miyata, verkocht vorig jaar bijna een miljoen fietsen. Nadat de crisis Europa medio september in de greep kreeg, steeg de verkoop.

René Takens, voorzitter van de raad van bestuur van Accell, is er zeker van dat in 2009 weer meer zal worden gefietst. Hij heeft het dan over van A naar B fietsen in de openlucht. Accell heeft ook een fitness-divisie. Die heeft wel te lijden onder de crisis en is verliesgevend. Reden waarom Takens overweegt de fitness-tak te verkopen.

De winst en omzet van Accell stegen in 2008 met dubbele cijfers. Daarmee sluit het aan bij de trend in heel Nederland, waar vorig jaar voor 905 miljoen euro aan fietsen werd verkocht. De komende jaren verwacht brancheorganisatie Bovag een verdere stijging, omdat mensen door de crisis meer gaan fietsen.

De Nederlander geeft ook meer uit aan een nieuwe fiets. Bouwmarkten en andere branchevreemde winkels die goedkope tweewielers verkopen, leggen het af tegen de vakhandel.

Die ziet zijn omzet vooral stijgen door de zogenoemde e-bike, de fiets met elektrische trapondersteuning. Dat zijn dure fietsen, die niettemin steeds populairder worden. Door de opmars van de e-bike steeg de gemiddelde prijs van een nieuwe fiets met 14 procent naar 688 euro. Ze hebben niet langer het imago van bejaardenfiets, er zijn ook elektrische mountainbikes en ligfietsen voor forenzende scholieren en werknemers. ‘We zijn druk aan het lobbyen om ook e-bikes in de belastingvoordeelregeling te laten vallen’, zegt Takens van Accell. ‘Goed voor het milieu, want zo’n fiets heeft een grote actieradius en vervangt dus de auto.’

‘En de elektrische motortjes zijn inmiddels zo klein’, zegt fietsenhandelaar Elsa Brouwer, ‘dat je heel goed moet kijken of het een elektrische fiets is of niet.’

Brouwer begon samen met Mieke van Ballegooijen in 1983 – ‘tijdens de vorige crisis’ – fietsenzaak Zijwind in Amsterdam. Ze twijfelen er niet aan dat hun omzet is gestegen door de crisis van nu. ‘In plaats van een autootje, kopen mensen een dure, stevige fiets’, vertelt Van Ballegooijen. ‘Vooral van deze transportfietsen verkopen we er veel sinds de crisis begon.’ Vanaf toen werd het ook steeds drukker in de werkplaats van Zijwind.

Ze merkte pas goed dat er iets was veranderd tijdens de laatste voorjaarsvakantie. Voorheen was er dan niets te doen. Maar nu stonden de mensen die anders op wintersport gingen in de zaak ‘om hele dure fietsen te kopen’.

Ook bij reparaties heeft kwaliteit het gewonnen van krenterigheid. ‘Klanten vragen om de hele fiets onder handen te nemen en willen dat we dure onderdelen gebruiken’, zegt Brouwer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.