Fietsenmaker legt het loodje, leve de fietsketen

De komende vijf jaar zal eenderde van de circa tweeduizend fietsenmakers de deur voor de laatste keer op slot doen....

De fietsenmaker is dood. Leve Halfords? De algemeen directeur van Halfords, Paul Burger, denkt van wel. De traditionele fietsenbranche ziet de winkelketen nog steeds niet staan en het imago van de keten vol 17-jarige slungels achter de kassa is niet best, maar het bedrijf in fietsen, fiets- en autoaccessoires wil flink groeien om de witte vlekken in de markt op te vullen. ‘De komende jaren worden de kaarten geschud en daar willen wij bij zijn.’

Halfords Nederland heeft 120 vestigingen in Nederland en 10 in België. Het concern is sinds 1989 onderdeel van Macintosh Retail Group, met merken als Dolcis, Piet Klerkx, Belcompany en Kwantum. Halfords verwacht in de komende vier jaar 35 procent te groeien.

De groei naar tweehonderd winkels zal met argusogen worden gevolgd door de gevestigde fietsmerken, zegt Burger. Hij is slecht te spreken over het concurrentievermogen van de sector. Zo weigeren merkfabrikanten als Batavus, Gazelle en Giant te leveren aan de winkelketen, uit vrees voor repercussies van de ruim tweeduizend fietsspecialisten. ‘Alleen al het feit dat vijf fabrikanten uitsluitend leveren via één kanaal, waarbij de winkels onderling nauwelijks concurreren, is geen gezonde situatie. Voor de prijsafspraken hebben de fabrikanten een miljoenenboete van de NMa gekregen, maar ik kan nog steeds geen Gazelle’s of Giants kopen. Dat is concurrentiebeperking.’

Jaarlijks verkoopt de keten 1,1 miljoen fietsen, een marktaandeel van bijna 10 procent in aantallen. Over vijf jaar is dat 15 procent, zegt Burger.

Halfords richt zich daarbij op de goedkopere fietsen; de duurste Halfords-fiets was vorig jaar 589 euro. Het zijn prijzen die de merkfabrikanten als ondergrens beschouwen. Aan fratsen als design of eigen eigen ontwerp doet de winkelketen niet.

Halfords verwacht de komende jaren veel van de elektrische fiets, ofwel een fiets met ‘trapondersteuning’. Noem het liever geen elektrische rollator. We moeten af van het imago dat een elektrische fiets voor senioren is. Ik zou dolgraag een elektrische fiets voor scholieren verkopen.’

De batterijfiets is met 1400 tot 1800 euro nu nog flink duurder dan een gewone fiets, maar dat is binnen drie jaar voorbij, verwacht Burger. Dan komt de prijs onder de duizend euro en kan het Dafjes-imago worden afgeschud. ‘Trapondersteuning wordt dan een extraatje, zoals versnellingen ook ooit zijn geweest.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden