Fietsengigant Accell heeft overnamebod afgeschud, tot opluchting van de CEO

Fietsenfabrikant Accell (Batavus) laat zich niet overnemen door Pon Holding (Gazelle). Aandeelhouders vonden het bod te laag.

Hielke Sybesma, topman van Accell. Beeld Nederlandse Freelancers
Hielke Sybesma, topman van Accell.Beeld Nederlandse Freelancers

De fietsmerken Batavus en Gazelle komen niet onder één dak. De beursgenoteerde fietsenfabrikant Accell (die naast het merk Batavus onder meer Sparta en Koga bezit) wees het overnamebod van familiebedrijf Pon Holding (eigenaar van Gazelle, maar ook van Union) dinsdag af. Dat bod van in totaal 872 miljoen euro was op 11 april bekendgemaakt. De partijen waren op dat moment al enige tijd aan het onderhandelen.

Pon liet meteen weten dat het zich neerlegt bij de afwijzing van Accell. Het bedrijf zal dus niet proberen Accell met een hoger, vijandelijk bod alsnog in te lijven. 'Het is klaar', zegt een woordvoerder van Pon.

Pon wilde samen met Accell de grootste fietsenfabrikant in de wereld vormen en zegt verbaasd te zijn dat Accell de gesprekken ineens afbreekt. Maar Accell-topman Hielke Sybesma, die onlangs werd benoemd tot tijdelijk bestuursvoorzitter, zegt dat het bestuur omzichtig heeft gehandeld en naar de aandeelhouders heeft geluisterd.

'Wij hebben een voorstel gekregen van Pon en dat hebben we zorgvuldig bestudeerd', zegt Sybesma. Op de aandeelhoudersvergadering van 25 april bleek dat de grootaandeelhouders van Accell het bod van Pon Holding te laag vonden.

De belangrijkste aandeelhouder, beleggingsmaatschappij Teslin (13,95 procent van de aandelen) liet toen weten een zelfstandig voortbestaan te prefereren boven een fusie met Pon of een andere partij. Andere aandeelhouders vonden dat Accell de mogelijkheid voor overnamegesprekken met andere belangstellenden niet zou moeten uitsluiten.

Grote spelers

Nadat Accell gisteren bekendmaakte niet verder te willen met Pon kelderde de aandelenkoers naar 28 euro. Maar later op de dag volgde een herstel tot 30 euro. Beleggers denken dat Accell de mogelijkheid openhoudt om wel in te gaan op een hoger alternatief bod van een buitenlandse kandidaat. Bij Accell werken circa drieduizend mensen in achttien landen. Het bedrijf heeft productielocaties in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Turkije en China. Het behaalde in 2016 een nettowinst van 32,3 miljoen euro.

Pon is vooral bekend als importeur van auto's uit de Volkswagen-stal zoals Volkswagen, Audi, Porsche en Seat. Pon is pas sinds 2011 actief op de fietsenmarkt, maar wist zijn marktaandeel met enkele spectaculaire overnames snel te vergroten.

Een aantal suggereerde zelfs dat Accell een omgekeerde overname moest overwegen en een bod zou moeten uitbrengen op de fietsendivisie van Pon. Hoewel Pon na de aandeelhoudersvergadering besloot zijn bod met één euro per aandeel te verhogen - van 32,72 naar 33,72 euro - heeft Accell besloten niet meer verder te praten.

Sybesma zei gisteren dat het bod van Pon te laag is en stelde blij te zijn dat Pon de handdoek nu in de ring gooit. 'Op een overnamegevecht zit niemand te wachten. Dat dient geen enkel belang.'

Heeft het in uw voordeel gewerkt dat Accell geen buitenlandse aandeelhouders heeft zoals Unilever en AkzoNobel?

'Die hebben we wel. Maar het klopt dat de meeste aandelen zich in Nederlandse handen bevinden.'

Gaat u nu geen aandelen inkopen of net als Akzo en Unilever minder renderende onderdelen in de etalage zetten om de aandeelhouders te behagen?

'Ik zou niet weten waarom wij aandelen zouden gaan inkopen. Dat is niet in het belang van het bedrijf. De koers van het aandeel is geen doel op zichzelf. In dat opzicht zijn we een bedrijf dat de belangen van alle betrokken in het oog houdt, niet alleen dat van de aandeelhouders.'

Nadat het bod op 11 april bekend werd gemaakt, steeg de koers van 26 naar 32 euro. Nu dreigt die koers weer terug te zakken.

'Aandeelhouders hebben vertrouwen in onze strategie. We hebben aangekondigd ons rendement van 6,3 procent naar 8 procent te willen verhogen. Niet dit jaar al, maar over vijf jaar. Daar zullen we hard voor werken.'

De fietsenmarkt is enorm concurrerend.

'Klopt. Maar concurrentie hoort erbij. We hebben mooie producten en sterke merken. We mikken op de verdere opkomst van e-bikes in het woon-werkverkeer en de sport, zoals elektrische racefietsen en mountainbikes.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden