Fiat zweert voorlopig nog bij de vertrouwde fossiele brandstof

Halveer het aantal cilinders, voeg een turbo toe en je hebt volgens Fiat de auto van de toekomst...

Turijn Het Italiaanse autobedrijf Fiat presenteerde donderdag in Turijn een wereldprimeur, vermomd als een doodgewone Fiat 500. Toch wisten de honderden Europese journalisten die ervoor naar Italië waren gereisd van tevoren dat ze weinig bijzonders zouden opmerken aan deze auto. En dat was precies de bedoeling.

Uiterlijk is er al helemaal niets te zien aan de nieuwe Fiat 500 TwinAir. Precies drie jaar geleden, toen de nieuwe 500 voor het eerst werd getoond, stond de geboorteplaats van Fiat op z’n kop. Duizenden Italianen stonden langs de uitvalswegen waar de eerste 500’jes zich kolonnegewijs en onder politie-escorte een weg zochten naar de omgeving: er werd geroepen, foto’s gemaakt, er waren lachende gezichten en de duimen gingen omhoog alsof het nationale elftal zich na een overwinning aan de bevolking toonde. Sindsdien zijn er ruim een half miljoen Fiatjes 500 verkocht, maakt de auto deel uit van het straatbeeld en wacht niemand de eerste TwinAirs op.

Gedurfd
En toch zou er alle reden toe zijn. Voor Fiat is het een gedurfde stap in de richting van nog zuiniger auto’s. Waar andere bedrijven hun geld zetten op hybride- of elektrische aandrijvingen, is het motorenafdeling van Fiat ernst eerst nog zo veel mogelijk kilometers te persen uit de laatste druppels fossiele brandstoffen. Naar eigen zeggen is de benzinemotor nog lang niet uitontwikkeld, en kan het allemaal nog efficiënter.

Door het aantal cilinders, waarin de brandstof wordt ontstoken en er zodoende kracht wordt opgewekt, van een conventionele benzinemotor met de helft te verminderen, en de auto te voorzien van een krachtige turbo, gaat het brandstofverbruik fors omlaag, terwijl de kracht en de snelheid gelijk blijven. Fiat zegt dat de nieuwe tweecilindermotor van 85 pk en 900 cc inhoud hetzelfde presteert als de huidige 1.4-motor die onder meer in de 500 zit.

Het brandstofgebruik van deze krachtbron ligt echter 30 procent lager: 4,1 liter benzine per 100 km bij een handgeschakelde versie. De nieuwe Fiat 500 zal in Nederland 1.200 euro goedkoper zijn dan de 1.4-motor.

Om de kracht van de nieuwe kaboutermotor te beproeven en vooral om het karakteristieke tweecilindergeluid te horen, waren de journalisten donderdag massaal aanwezig.

Kracht
Over het geluid moesten de meeste proefrijders even nadenken, maar de kracht van de kleine motor verraste de meesten. Ook bij lage toerenaantallen, bij optrekken en rijden in een drukke stad dus, twijfelt de motor niet, hij schokt niet, en neemt de auto kordaat mee zonder over zijn toeren te raken. Hij functioneert kortom zoals je van een moderne en zuinige automotor mag verwachten.

Fiat ziet de tweecilinder 85pk TwinAir – lucht is na brandstof de tweede variabele van een goed functionerende motor – als het eerste lid van een nieuwe motorenfamilie. Het motortje, dat varianten krijgt van 65 tot 105 pk, zal ook worden gebruikt in andere modellen en ook bij dochter Alfa Romeo worden gemonteerd.

De TwinAir is ook geschikt om met aardgas te worden gevoed. Bovendien is hij door de compacte bouw – bijna een kwart korter dan een gewone viercilindermotor – uitermate geschikt om samen te voegen met een elektromotor tot een zuinige hybride-aandrijving voor de grotere modellen. De Italiaanse autobouwer ziet het krimpen van de motor – downsizen in het jargon – als hét antwoord op elektro- en hybridemotoren waarmee andere fabrikanten de CO2-uitstoot van hun wagenpark verlagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden