Fiat krijgt gratis belang in Chrysler

Voorwaarde voor overheidslening Chrysler is productie van energiezuinige wagens...

Van onze verslaggever Michiel Haighton

Amsterdam De kleine en zuinige auto’s van Fiat hebben de Italiaanse automaker gratis een aanzienlijk belang in het Amerikaanse Chrysler opgeleverd.

De autoconcerns maakten dinsdag bekend dat Fiat zonder enige financiële tegenprestatie een aandeel van 35 procent in Chrysler krijgt. In ruil hiervoor stelt Fiat zijn technologische kennis over kleine en energiezuinige auto’s en motoren voor Chrysler open.

Fiat is gespecialiseerd in de fabricage van kleine en middelgrote modellen, zoals de Panda, Punto, Bravo en de 500. De samenwerking moet op 1 april beginnen.

Voor Chrysler is de overeenkomst met Fiat van levensbelang. Het bedrijf moet van de Amerikaanse politiek zo snel mogelijk omschakelen van grote, benzine slurpende auto’s naar de productie van kleinere en vooral zuinigere auto’s.

De politiek kan deze eis stellen omdat het vrijwel bankroete Chrysler momenteel leeft bij de gratie van de Amerikaanse belastingbetaler: de overheid houdt de automaker uit Detroit met miljardenleningen overeind.

Als voorwaarde voor de overheidsleningen moet Chrysler volgende maand een plan op tafel leggen waarin staat hoe Chrysler in de toekomst weer winstgevend kan worden.

In de ogen van het Amerikaanse Congres betekent dit onder meer dat de autofabrikant energiezuinige wagens gaat produceren. Chrysler, dat ook auto’s onder de merknaam Dodge en Jeep verkoopt, is nu nog gespecialiseerd in grote wagens. Van de drie Amerikaanse autofabrikanten is de verkoop bij Chrysler het sterkst gedaald.

‘Een samenwerking met Fiat kan een sleutelrol vervullen in het herstructureringsplan van Chrysler. Met Fiat als partner kan Chrysler zijn portfolio sterk uitbreiden, vooral op het gebied van compacte en zuinige auto’s’, zei Chrysler-topman Bob Nardelli gisteren.

Fiat gaat Chrysler helpen bij het opstellen van het plan. Daarnaast gaat Fiat de Amerikanen helpen Amerikaanse fabrieken om te bouwen voor de fabricage van zuinigere auto’s.

Ook krijgt Chrysler dankzij de alliantie met de Italianen toegang tot internationale groeimarkten buiten Noord-Amerika. Zoals Europa, maar zeker ook Brazilië, een land waar Fiat zeer succesvol is.

Tot slot gaan de bedrijven de verkoop en distributie zoveel mogelijk bundelen.

Voor Fiat zijn de voordelen van de overeenkomst minstens zo groot.

Als Chrysler de crisis overleeft waarin het nu verkeert, kan Fiat daar later financieel van profiteren. Nu is het belang van 35 procent vrijwel niets waard, maar dat verandert, mocht de beurskoers van Chrysler ooit weer gaan stijgen.

Dankzij de alliantie met de Amerikanen krijgt het autobedrijf uit Turijn toegang tot de grootste automarkt van de wereld. Zo is het een lang gekoesterde wens van Fiat om het ‘premiummerk’ Alfa Romeo in Amerika te gaan verkopen.

Hoewel Fiat net als alle andere automakers lijdt onder de sterk terugvallende vraag naar auto’s, staat het bedrijf er redelijk goed voor. De in 2004 aangetreden topman, Sergio Marchionne, heeft met de introductie van succesvolle modellen van Fiat een winstgevende onderneming gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden