Fiat 500 is boreling met vrouwelijke trekjes

De verleiding ligt voortdurend op de loer om de nieuwe 500 ‘klein’ te noemen, maar dat is de nieuwe stijlicoon van Fiat helemaal niet....

Theo Stielstra

Verder is de nieuweling vooral schattig. Dat zijn geen woorden voor een vent, maar de 500 is dan ook vooral ontworpen met het oog op de vrouwelijke bestuurder. Naar verwachting is 60 procent van de kopers vrouw. Waar is dat aan te merken? Natuurlijk aan de vormgeving van de auto zelf. Ook in het interieur van sommige uitvoeringen: zachte bekleding, mooie rood-witte contrasten in de bekleding. Maar ook technisch is rekening gehouden met de vrouw achter het stuur. Zo is er een automatische parfumeur met drie geuren als accessoire verkrijgbaar en draait het stuur lekker licht. Te licht volgens sommige mannelijke bestuurders en een beetje vaag bovendien.

Om aan veel smaken tegemoet te komen is Fiats jongste in pakweg een half miljoen varianten verkrijgbaar, pocht het bedrijf. Daarmee zijn alle mogelijke variaties in stickers, kleuren, motoren, wielen, interieurstijlen, snowboardrekjes, navigatiespullen, usb-aansluitingen en spoilers meegeteld. Dat moet nog een heel logistiek gepuzzel zijn in de fabriek in Polen, waar de auto samen met de Panda en later de nieuwe Ford Ka wordt gebouwd.

De testauto, waarmee in de omgeving van Turijn enkele uren kon worden rondgereden, was parelwit met Italië-stickers, een donker lederen interieur (mannen-stijl), een 1.4-motor, licht-metalen pedalen, een knopje met ‘sport’ erop en rode remklauwen. We spreken hier dus van een sportief model. De 100 pk motor was echter ook in de sportstand niet opvallend gretig. De nadruk ligt, zeker bij Fiat, tegenwoordig op veilig (standaard heeft de auto zeven airbags), zuinig en schoon. Sportief is daarmee in tegenspraak. Jammer eigenlijk want het ding ziet er wel degelijk uit alsof er fijn mee kan worden gerallyd. Het is een kwestie van even wachten op de Abarth-versies, het sportmerk van Fiat.

In het interieur is alles in orde, het achteruitzicht is goed, vanuit de bestuurdersplaats is eveneens goed te zien waar de auto aan de voorkant ophoudt en bijna alle knopjes zitten op hun plaats. Dat de raambediening op de middenconsole zit, is oenig. Maar de auto schakelt lekker fris hoewel zes versnellingen tamelijk overbodig zijn. Het motortje raakt niet snel van de kook bij hoge toerentallen en het onderstel laat de carrosserie aan het wegdek kleven, wat een goed prestatie is bij een kort autootje, en bij domme streken, grijpt de (optionele) ESP subtiel in.

Opvallend was de hoeveelheid stof die de auto op de achterkant verzamelde. Het kan aan de landelijke omgeving liggen – het platteland stuift nogal, dat is algemeen bekend – maar het zou kunnen duiden op hetzelfde euvel als BMW’s Mini: doordat de achterwielen zo dicht op de achtergevel zijn geplaatst, stuiven ze erg en is er al snel niets meer te zien door de achterruit.

De tekortkomingen werden in de Italiaanse zon goedgemaakt door de ontvangst van de vloot 500-tjes die door de dienstdoende journalisten als een gratis promotietour door de stad werden gereden. De auto trok zeer de aandacht. Niet alleen bij autonerds in hun dichtgesjorde windjacks, maar bij iedereen: schoolkinderen, ouderen, en huisvrouwen op de fiets. Het is jammer om je te realiseren dat de introductie in Nederland minder uitbundig zal verlopen. Alleen al omdat het dan bijna winter is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden