Winnaar en verliezer van de week Ferrari en Vice

Ferrari verovert China, Vice moet reorganiseren

Ferrari-ceo Carey Camilleri. Beeld Reuters

Winnaar Louis Camilleriook Ferrari wordt elektrisch

Ferrari doet alles goed, zo schreef een analist van zakenbank UBS donderdag. Sinds eind januari is de koers van het aandeel opgelopen van 95 naar 125 euro. En deze week bewees de Italiaanse sportwagenfabrikant het vertrouwen van de beleggers niet te logenstraffen. Louis Camilleri die vorig jaar van sigarettenfabrikant Philip Morris overkwam om de overleden Sergio Marchionne als ceo op te volgen, hoeft zich niet te schamen. In januari gingen nog geruchten dat hij opzij zou worden geschoven, maar daar lijkt het nu niet op. 

Ondanks de mindere prestaties op het F1-circuit blijft Ferrari in de showrooms een absolute topper. De wereldwijde leveringen in het eerste kwartaal stegen met bijna 23 procent tot 2.610 bolides in vergelijking met een jaar geleden. Vooral de Portofino, met een prijs van 250 duizend euro een van de goedkoopste modellen, deed het goed. De winst van het bedrijf steeg daardoor met 22 procent tot 180 miljoen. In China werden 328 Ferrari’s verkocht tegen 183 vorig jaar. Camilleri laat zich ook niet in slaap sussen. Dit jaar worden liefst vijf nieuwe modellen gelanceerd. De nieuwe Ferrari F8 Tributo racet al over de wegen. Maar er zal ook een nieuwe hybride van Ferrari worden gepresenteerd, want zelfs de rode scheurbolide Ferrari kan aan de elektrische revolutie niet ontkomen. Alleen met een fourwheeldrive (suv) in het assortiment wacht Ferrari nog even.

Vice-ceo Nancy Dubuc. Beeld Getty Images

Verliezer Nancy Dubuchotshot, magnaat, tycoon en icoon

Ze was al uitgeroepen tot Silicon Valley hotshot, Hollywood-magnaat, Wall Street-tycoon en cultureel icoon voordat ze op de lijst van vijftig meest invloedrijke zakenvrouwen van Fortune kwam. De Amerikaanse Nancy Dubuc is de vrouwelijke evenknie van John de Mol dankzij formats als Ice Road Truckers voor History Channel. In 2013 werd ze ceo van de moedermaatschappij A&E Networks waarvan ze van bijna alle kanalen de kijkcijfers wist op te poetsen. 

Vorig jaar maart werd ze plotseling de nieuwe ceo van de media-onderneming Vice die zich vooral richt op jongeren tot 30 jaar. Dit bedrijf had van oprichter Shane Smith een miljardair gemaakt. Zij moest het bedrijf onder meer een vrouwvriendelijker imago geven. Dat is misschien gelukt. Maar sinds haar komst stellen de cijfers zwaar teleur. Disney, een van de grootaandeelhouder met een belang van 27 procent, maakte deze week bekend het belang in Vice helemaal te zullen afschrijven – een last van 353 miljoen dollar. Dubuc heeft inmiddels al aangekondigd de bezem door de Vice-stal te halen. Maar kiezen doet ze niet. ‘We zullen blijven investeren in televisie, digital nieuws, kabelnetwerken en reclamebureaus en blijven ons richten op de jongeren onder de 30’, zei ze. Alleen zal ze ook een manier moeten vinden om er geld mee te verdienen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.