Fastned wil wekelijks nieuw laadstation bouwen met opbrengst beurs Nxchange

Oud-bewindsman Willem Vermeend (PvdA) heft een glas champagne en etaleert zijn onwrikbare vertrouwen in Fastned, de bouwer van snellaadstations voor elektrische auto's. Het bedrijf staat als eerste genoteerd aan de nieuwe effectenbeurs Nxchange. In het Amsterdamse hoofdkantoor van Fastned slaat Vermeends enthousiasme deze donderdag over op de aanwezigen: Fastned heeft een glorieuze toekomst.

Willem Vermeend, ambassadeur Fintech Nederland, Michiel Langezaal, oprichter Fastned en Marleen Evertz, CEO tijdens de lancering van Nxchange. Beeld anp

Het eerste pakketje van honderd certificaten van aandelen is aan de man gebracht, nog een kleine 650 duizend te gaan. Beursgenoteerd was Fastned al, aan de NPEX sinds 2014, maar een nieuw initiatief is nodig om kapitaal op te halen voor de bouw van laadstations in binnen- en buitenland. Via de NPEX werd de afgelopen jaren drie miljoen euro binnengehaald, veel minder dan verwacht. Deze nieuwe emissie, via een gloednieuwe beurs waar 'communities' worden aangesproken, moet tien miljoen euro gaan opleveren.

Dat gaat lukken, voorziet Fastned-oprichter en ceo Michiel Langezaal, want elektrisch rijden is de toekomst. 'De trend is niet meer te stuiten. Niet alleen Tesla, maar ook de gevestigde autofabrikanten komen vanaf volgend jaar met nieuwe elektrische auto's op de markt', aldus Langezaal. 'En de batterijprijs daalt als een dolle. Analisten verwachten dat de stekkerauto in 2020 al in aanschaf goedkoper kan zijn dan de benzineauto.'

Explosieve groei

Komt er de komende tijd voldoende kapitaal binnen dan gaat Fastned iedere week een snellaadstation bijbouwen, kondigt Langezaal aan. Nu exploiteert het bedrijf vijftig van dergelijke stations, bedoeld voor de volledig elektrische auto, langs de Nederlandse snelwegen. De vergunningen voor nog eens 150 stations zijn al binnen. De ambities houden niet op bij de landsgrenzen. 'We houden de buitenlandse tenders goed in de gaten', aldus Langezaal.

Het gaat hard met (het propageren van) elektrisch rijden, zegt de Fastned-baas. Het wagenpark (in Nederland nu ruwweg tienduizend auto's) gaat de komende jaren explosief groeien, de Tesla Model 3 is al meer dan 300 duizend keer gereserveerd, de accu's en daarmee het bereik worden groter. Wat ook helpt: klimaatafspraken en de ambitie van de Tweede Kamer om vanaf 2025 alleen nog maar zero-emissie auto's in de showroom te hebben.

Elektrisch rijden

Langs de snelweg verschijnen wekelijks nieuwe laadpalen. Nu grote pomphouders ze ook mogen installeren, neemt de concurrentie toe.

Het streven is vanaf 2025 alleen nog maar emissieloze auto's te verkopen. Maar is dat haalbaar?

De Teslam Model 3 is de auto die elektrisch rijden voor de massa mogelijk moet maken. Kopers krijgen belastingkorting en hoeven geen wegenbelasting te betalen.

Bescheiden omzet

Bij al die mooie bespiegelingen past de kanttekening dat Fastned (opgericht in 2012) nu al jaren in het rood staat. Afgelopen jaar verdubbelde het verlies tot bijna vier miljoen euro. De omzet is zeer bescheiden (ruim 75 duizend euro), de drukste snellaadstations langs de snelweg hebben hooguit vier, vijf klanten per dag. In financieel opzicht wordt Fastned (25 werknemers) overeind gehouden door mede-oprichter Bart Lubbers die er tien miljoen aan leningen in heeft gestopt.

'Maar dit bedrijf heeft de toekomst', weet Willem Vermeend zeker. 'De community van mensen die het klimaat een warm hart toedragen groeit met de dag. De nieuwe beurs is een goed podium voor het bedrijf. Je kunt heel simpel investeren in deze nichemarkt en alles is supertransparant.'

Michiel Langezaal hoopt dat pensioenfondsen zijn bedrijf nu ook weten te vinden. 'Die willen toch beleggen in duurzaamheid? Bij ons vorige notering stonden de regels dat niet toe, in deze constructie kan het wel.'

Een automobilist bij een snellaadstation langs de A1. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.