Farmaceuten breken met eigen code door artsen te fêteren

De farmaceutische bedrijven Bayer, Pfizer en AstraZeneca hebben de reclamecode voor geneesmiddelen overtreden door artsen te fêteren tijdens marketingbijeenkomsten ....

Van onze verslaggeefster Jet Bruinsma

De huisarts Hans van der Linde uit Capelle aan den IJssel, die klachten had ingediend bij de stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) is in hoger beroep in het gelijk gesteld. Dat blijkt uit de uitspraken van de commissie van beroep . Voor het eerst diende een arts een klacht in bij dit orgaan, dat door de farma-industrie zelf is opgericht.

Het bedrijf AstraZeneca uit Zoetermeer belegde in maart vorig jaar een symposium over zijn cholesterolverlager Crestor. Voor hun wetenschappelijke inbreng zouden de artsen 230 euro ontvangen plus een reiskostenvergoeding van 27 cent per kilometer. Daarnaast kregen ze een diner en konden ze de opera Aïda bezoeken. Volgens de regels van de CGR mag de bijdrage voor deelname aan zo'n bijeenkomst hooguit 50 euro per keer zijn, met een maximum van 150 euro per jaar.

Bayer uit Mijdrecht had artsen die promotiebijeenkomsten bijwoonden voor het nieuwe middel Avelox (tegen luchtweginfecties) 150 tot 250 euro betaald. Daarnaast kregen ze een diner . Deze zaak had Van der Linde in eerste aanleg verloren. In hoger beroep kreeg hij alsnog gelijk.

Pfizer wilde bijeenkomsten beleggen voor zijn nieuwe pijnstiller Celebrex. Vergoeding: 200 euro plus reiskosten. Dit verbood de codecommissie bij voorbaat, na de klacht van Van der Linde. Dat is nu in hoger beroep bevestigd.

Bayer probeert nu artsen op een wel toegestane manier te verleiden om Avelox voor te schrijven. De omzet van het middel was in 2003 nog gering: de verzekeraars vergoedden in dat jaar 190 duizend euro voor het middel. In een 'bijsluiter' in medische vakbladen van deze week worden artsen uitgenodigd om mee te doen met een presentatie op internet. Vergoeding: een tegoedbon van tien euro, te besteden bij onlineshop bol.nl. 'Wij zien dat als een ander contactmoment met de arts', zegt de woordvoerster. 'Goedkoper dan artsenbezoekers.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden