'Farma voor Akzo Nobel geen probleem'

'Toen wij Courtaulds overnamen, dachten we: ''Nu zijn we er''. Een paar maanden later werd de hele verfdivisie van Hoechst, Herberts, overgenomen door DuPont....

'Het gebeurt me dikwijls dat ik denk: ''Oh mijn hemel, wat krijgen we nu toch weer.'' Niet dat ik dat laat merken. Maar in Nederland is te weinig oog voor de enorme dynamiek waaraan het bedrijfsleven blootstaat. Wij verdelen de verffabrieken niet over Nederland, maar over Europa. De concurrentie heeft met Nederland niets meer van doen.

'Zegt Boonstra dat ook? Goede vent! Als een bedrijf niets doet, lokt het onvriendelijke biedingen uit. Dat is de straf. Beleggers verkopen hun aandelen. Dan gaat je koers naar beneden. Dat is slecht voor je financiering. Je wordt interessant voor een ander die snode plannen met je heeft.

'Hoe komen wij aan Courtaulds? Hoe komen wij aan Nobel? Dacht je dat die bedrijven zichzelf hadden aangeboden: ''Wil je me alsjeblieft kopen?'' Welnee. Die zaten in de financiële problemen. Wij hebben hier wekelijks bankiers die vragen waarom wij zus of zo bedrijf niet overnemen. Die bedrijven zijn in de problemen geraakt, of hun koers is gedaald.

'Ik besteed tegenwoordig 15 procent van mijn tijd aan praten met grote beleggers. Veel in Engeland, veel in de Verenigde Staten. Of ze macht hebben? Ja. Het is geen theekransje meer. Warner-Lambert zei: ''Wij willen niet met Pfizer'', maar de aandeelhouders hebben hem gedwongen toch met Pfizer te fuseren.

'De fusie van Glaxo Welcome en Smithkline Beecham is geen abstractie. Het gebeurt. In die farmaciemarkt opereren wij en daarin zijn wij slechts een relatief klein spelertje. Die Amerikaanse bedrijven zijn in doorsnee 50 procent winstgevender dan wij. Dan kunnen ze ook 50 procent meer kunnen uitgeven aan onderzoek, ze kunnen 50 procent meer uitgeven aan overnames en 50 procent meer betalen aan medewerkers die ze willen.

'Wij schieten tekort als we mensen in Nederland die internationale dynamiek niet aan het verstand kunnen brengen. Een deel van de honorering moet afhangen van prestaties. Dat doen we niet voor de lol. Er is internationale concurrentie. Maar als we ons goed opstellen dan blijft er voor iedereen iets aan de strijkstok hangen. Dat is niet alleen kapitalistisch maar ook een goed calvinistisch uitgangspunt. Ik ben een zoon van dit volk.

'Eenrichtingsverkeer? De medewerkers moeten kunnen meegenieten. Daarom onderzoeken wij op dit moment of we aandeelhouderschap kunnen bevorderen onder alle werknemers. Waarschijnlijk kunnen ze straks met korting aandelen kopen. Dit is een goed tijdstip, want door de verkoop van de vezeldivisie zijn we minder cyclisch geworden. Onze aandelenkoers heeft er een lift door gekregen. Nu moeten we de belegger bewijzen wat de meerwaarde is van Akzo Nobel als conglomeraat met verf, chemie en geneesmiddelen.

'We gaan natuurlijk niet proberen te zeggen dat we het zout voor je ei leveren, de pil voor je partner en de verf voor je boot. Dat zou zot zijn. Maar dat chemie en verf een relatie hebben, moet er nú uitkomen. We kunnen hier in huis nog een hoop verbeteren.

'De hele wereld zit ons achterna met de vraag wanneer we dan de farma-divisie verkopen, maar geef ons nu eerst even de tijd om een volgende stap te zetten in de winstgevendheid. Management is er om problemen op te lossen. Vezels waren een probleem, al dertig jaar. Farma is geen probleem. Dat genereert 40 procent van de winst. Als onze pijplijn met nieuwe producten maar goed gevuld is. En dat is hij.'

'De afsplitsing van de vezeldivisie was trouwens de allergecompliceerdste operatie die ik ooit heb uitgevoerd, en het grootste probleem van dit bedrijf. Iedere afdeling moet worden gesplitst. Pensioenafspraken. Vennootschapsrecht. Op zeker moment waren er wel tweehonderd juristen bij betrokken.

'Daarbij vergeleken is een overname kinderspel. Het is veel spectaculairder om iets over te nemen. Veel leuker! na deze deal hebben wij tegen al onze managers moeten zeggen: ''Heren. Eerst orde op zaken stellen voordat u weer met het koffertje in het vliegtuig stapt om een overname te doen''.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden