Fabrikant stopt met productie invalidenwagentje Canta (maar niet echt)

De Britten hebben de Rolls-Royce Phantom. De Duitsers hun Mercedes S-klasse en BMW 7-serie. De Fransen zijn beroemd vanwege hun Snoek. Wij hebben de Canta. Een doorgaans rood karretje van 1,10 meter breed dat maximaal 45 kilometer per uur kan. Onooglijk en aandoenlijk en af en toe hinderlijk als er weer eens eentje midden over het fietspad kachelt, en je er niet langs kunt met je Speed Pedelec. Waar het buitenland fier is op zijn limousines, lijkt Nederland het land van truttenschudders en Canta's.

null Beeld anp
Beeld anp

Maar niet lang meer. Want de Canta verdwijnt. Het bedrijf Waaijenberg Mobiliteit, dat het tweezittertje met een 6,5 pk Hondamotor in 1995 met de TU Delft ontwikkelde, heeft de productie gestaakt. Vorige week is het laatste nieuwe exemplaar overhandigd aan een klant. De reden voor zijn einde is onder meer dat het steeds lastiger wordt om aan onderdelen te komen, aldus het bedrijf. 'De losse componenten zoals de koplampen maken we niet zelf, maar halen we bij reguliere autofabrikanten', zegt woordvoerder Peter Pors.

Autofabrikanten vernieuwen hun producten en het blijkt na 22 jaar steeds lastiger om alle vijfhonderd onderdelen waaruit een Canta bestaat in te kopen. Met name de mallen vormen een probleem, stelt Pors. Die zijn versleten en nieuwe maken is kostbaar. Dus is besloten te stoppen met het invalidenwagentje (nieuwprijs: 13.250 euro) dat geliefd is onder mensen met een mobiliteitsbeperking en onder jongeren, die er droog mee door stad en ommeland crossen en hem uit naam der wet gewoon op een invalidenparkeerplaats mogen knallen. Of op de stoep.

Vanwege dit laatste is de Canta minder geliefd bij stadsbestuurders, die hem het liefst van het trottoir en fietspad bannen, omdat het madurodamkarretje juist daar al snel SUV-proporties aanneemt. Amsterdam, waar de Canta bijzonder populair is, wil het voertuigje vanaf 1 januari 2019 van de stoep weren als de eigenaar geen handicap heeft. De mededeling van de fabrikant dat het einde van de Canta is gekomen, werd daarom met zowel treurnis als blijdschap begroet.

Canta's worden gemaakt in de fabriek van Waaijenberg Mobiliteit in Veenendaal. Beeld An-Sofie Kesteleyn
Canta's worden gemaakt in de fabriek van Waaijenberg Mobiliteit in Veenendaal.Beeld An-Sofie Kesteleyn

Alleen: de Canta verdwijnt niet. Er komt een nieuw model. Of die weer Canta gaat heten (vermoedelijk wel, of iets dat erop lijkt - de naam is ijzersterk) en hoe deze eruit gaat zien, wil de fabrikant nog niet vertellen, want dat levert straks weer een mooi persmoment op. 'Komend najaar' wordt hij gepresenteerd, wil Pors wel kwijt. En ook dat er, geheel in lijn met de moderne tijd, een schone en stille elektrische productieversie komt. Loopt Nederland toch weer voorop.

Canta's mogen geparkeerd worden op een invalidenparkeerplaats of op de stoep. Beeld anp
Canta's mogen geparkeerd worden op een invalidenparkeerplaats of op de stoep.Beeld anp

Lees ook

Nieuw: de Birò (+)
Naast de Canta stikt het op de Amsterdamse fietspaden van futuristische wagentjes die met een noodgang vooruitstuiven. Schoon, stil, maar is het ook veilig?

Column Sylvia Witteman (+)
Ook de zestienjarige zoon van Sylvia Witteman kocht een Canta. 'Je bent niet goed bij je hoofd, jongen', zei ik. 'Dat is een invalidenwagentje.' Maar toch: 'Daar tuften wij, moeder en zoon, met een behoorlijke vaart door de stad.'

Amsterdam, stad vol karretjes
Amsterdam is allang niet alleen de stad van de bakfiets. Van de tuktuk tot de Birò en de bierfiets. Scroll hier door de vele opvallende 'karretjes' op het fietspad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden