Fabrikant moet reclame staken voor erectiepillen

Medicijnenfabrikant Pfizer mag geen reclame meer maken voor de erectiepil Viagra op de website www.erectieplein.nl. Ook door in radiospotjes te verwijzen naar de door de fabrikant gesponsorde site heeft Pfizer zich schuldig gemaakt aan ongeoorloofde reclame voor een medicijn dat alleen op recept verkrijgbaar is....

Dat heeft de Codecommissie Geneesmiddelenreclame (CGR) geoordeeld naar aanleiding van een klacht die Tweede-Kamerlid Kant (SP) tegen Pfizer had ingediend. De commissie verwierp het verweer van Pfizer dat erectieplein.nl alleen informatie bevat. Wat het bedrijf informatie noemt, is volgens de CGR duidelijk in het voordeel van Viagra. Bezoekers komen bovendien via links naar emaildokter.nl en internetapotheken altijd bij Pfizers erectiepil uit.

Het is de tweede reprimande van de CGR voor Pfizer in korte tijd. De commissie tikte de geneesmiddelenfabrikant deze week ook op de vingers omdat in de bijsluiter van cholestorolverlager Lipitor was verzwegen dat in zeldzame gevallen de levensbedreigende spierziekte rhabdomyolyse als bijwerking van het middel kan optreden. Concurrent AstraZeneca had de zaak aangespannen.

In de zaak over erectieplein.nl had Pfizer aangevoerd dat de site een initiatief is van de onafhankelijke Stichting Medische Informatie, Literatuur en Educatie (Smile). Op de inhoud heeft de fabrikant naar eigen zeggen geen invloed. De CGR noemde die stelling 'zo ongerijmd en ongeloofwaardig dat dit verweer nauwelijks serieus te nemen is'.

De commissie viel er vooral over dat erectieplein.nl veel uitgebreider aandacht besteedt aan Viagra dan aan concurrerende erectiepillen als Cialis, Levitra en Uprima.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden