Extreem luxe jachten verdwijnen naar onduidelijke bestemmingen in belastingparadijzen
© ANP

Extreem luxe jachten verdwijnen naar onduidelijke bestemmingen in belastingparadijzen

Louche handel in Nederlandse scheepsbouw

In een deel van de scheepsbouw is Nederland nog heel goed: de bouw van extreem dure jachten voor de happy few. Maar deze handel is nogal louche. Nederlandse scheepsbouwers verkopen regelmatig extreem dure jachten aan vennootschappen in belastingparadijzen, waarvan ze niet echt weten wie daarachter zitten. Vaak is onduidelijk voor wie het jacht is bestemd en of er met zwart geld wordt betaald.

Dit blijkt uit de Paradise Papers. In de gelekte documenten van juridisch adviseur Appleby en trustkantoor Estera staan ten minste twee voorbeelden waarin de koper van een in Nederland gebouwd jacht is afgeschermd.

De werf Feadship in Makkum verkocht in 2008 een jacht aan een vennootschap op Belize voor 222 miljoen dollar. Al tijdens de bouw werd het jacht doorverkocht aan een vennootschap op de Kaaimaneilanden. Via een constructie van bedrijven in Panama, Zwitserland en de Maagdeneilanden blijkt nu de Russische oligarch Andrej Skotsj de eigenlijke eigenaar van het schip te zijn. Hij heeft het jacht op naam van zijn vrouw gezet.

Scheepsbouwer Heesen Yachts in Oss zou in 2013 voor 82 miljoen dollar een jacht hebben verkocht aan Speedwave 65 op de Maagdeneilanden. Die verkocht het weer door aan Earnshaw Associates, een bedrijf waar een Nigeriaanse oliemagnaat achter bleek te zitten die wordt verdacht van het omkopen van een Nigeriaanse minister.

Het Kadaster, dat naast huizenbezit ook eigendom van schepen vastlegt, wil dat in de toekomst registratie van luxe jachten verplicht wordt om het risico te verkleinen dat schepen worden aangeschaft om bijvoorbeeld geld wit te wassen. 'Helaas behoort een UBO-check, waarmee de uiteindelijk gerechtigde van een schip wordt achterhaald, nog niet tot de huidige mogelijkheden.'