Extravagante snoepwinkel voor rijksten

De zesde editie van beurs is weer gezellig netwerken bij de jacuzzi voor de rijksten van het land.

De zesde editie van de Miljonairs Fair is, net als alle voorgaande jaren, een extravagante snoepwinkel voor de allerrijksten. Op de speciale openingsavond op donderdag kan de Nederlandse jetset ongegeneerd shoppen, drinken en netwerken, zonder daarbij gestoord te worden door het janhagel. De gewone man die zich wil vergapen aan de exorbitant geprijsde luxeartikelen is pas vanaf vrijdag welkom.

Volgens organisator Yves Gijrath hebben donderdagavond 6.500 miljonairs, ondernemers, acteurs en andere genodigden 250 euro per persoon betaald om de openingsavond van de beurs bij te wonen. ‘En lang niet iedereen kwam om te kijken. Ik kreeg vannacht smsjes van veel standhouders dat er ook massaal is ingekocht.’

Volgens Gijrath is de beurs voor verkopers van luxegoederen de ideale plek om een klapper te maken: ‘De mensen komen om in te kopen: jachten, auto’s diamanten, het maakt niet uit. Het is een inkoppertje voor de standhouders.’

Benno Leeser, topman van Gassan Diamonds knikt instemmend. ‘Voor ons is dit hét evenement van het jaar’, zegt hij in een kleine kamertje achter de stand van Gassan, waar potentiële kopers de waar in alle rust kunnen inspecteren. Op een sokkel in de hoek van het kamertje staat een kaasschaaf die is bezet met fonkelende diamanten.

Leeser, een kennis van Gijrath, heeft met afstand de grootste stand van de beurs, pal naast het hoofdpodium. Het is er druk en chaotisch. Vrouwen met indrukwekkende decolletés kijken begerig naar de sierraden en horloges. Leeser: ‘Horlogemaker IWC heeft voor ons, speciaal voor deze beurs, dertig horloges ontworpen van 27 duizend euro per stuk. Die waren voor de beurs begon, al uitverkocht.’

‘Maar we komen hier niet alleen om te shoppen hoor’, zegt vaste beursgangster Joke van den Boer, van het cateringbedrijf Maison van den Boer. ‘Ik ga elk jaar, want het is the place to be om te netwerken. De Miljonairs Fair is een soort community geworden.’

Gijrath bevestigt dat het sluiten van deals een belangrijk onderdeel is geworden van de fair. Met dit in het achterhoofd organiseert hij daarom dit jaar voor het eerst Business Monday, een speciale beursdag voor het bedrijfsleven.

Voor de uitgeshopte en uitgenetwerkte miljonairs staat bij de uitgang van het beursgebouw een frietkar. De miljonairs maken dankbaar gebruik van de luifel om te schuilen voor de regen. In friet zijn de miljonairs niet geïnteresseerd, totdat de verkoper zegt dat het gratis is. ‘Nou’, zegt een man die onder de luifel op zijn limousine staat te wachten. ‘Doe me dan toch maar een frietje met mayo.’

Met duizenden tegelijk zijn miljonairs weer richting RAI getrokken voor de Miljonair Fair, die dit weekend de zesde editie beleeft in Amsterdam. (Jean-Pierre Jans / de Volkskrant) Beeld
Met duizenden tegelijk zijn miljonairs weer richting RAI getrokken voor de Miljonair Fair, die dit weekend de zesde editie beleeft in Amsterdam. (Jean-Pierre Jans / de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden