Verdien ik wel genoeg?

Extern bureau kan duidelijkheid scheppen over salaris

Frans wil weten waar hij aan toe is. De marketingmanager bij een internationaal uitgeefbedrijf hikt na tien jaar tegen zijn salarisplafond aan, en het einde is in zicht.

Foto ANP XTRA

Dilemma

Frans wil weten waar hij aan toe is. De 38-jarige marketingmanager bij een internationaal uitgeefbedrijf hikt na tien jaar tegen zijn salarisplafond aan. Elk jaar gaat hij een stapje omhoog, maar het einde van de schaal binnen de uitgeverscao is in zicht.

Zijn werkgever wil zijn salaris laten inschatten met behulp van de Hay-methode, die onder meer beoordeelt hoe efficiënt werknemers werken en wat hun functie werkelijk behelst. Frans vindt het prima, maar wil ook zelf een beoordeling kunnen maken. Online komt hij daar niet uit: bij de salarischecks op internet ontbreken volgens hem vragen die wel invloed zouden moeten hebben op de hoogte van zijn salaris.

Frans verdient bijna 4.000 euro per maand en is onderdeel van een internationaal team. Hij organiseert jaarlijks vijftig conferenties, heeft klantcontact, geeft presentaties en is veel op reis. Kijken naar wat collega’s verdienen gaat moeilijk, zegt hij. ‘Elk land heeft zijn eigen marktconforme salaris, vergelijken is moeilijk.’

Functie

Marketingmanager Events, 3.950 euro bruto (36 uur).

Advies

Het is logisch dat Frank zijn plafond bereikt als hij in dezelfde functie blijft werken, zegt Abe de Jong van Berenschot. ‘Dit betekent dat je op vakvolwassen niveau functioneert en zodanig wordt beloond. Onbeperkte verhoging zou de functie op den duur onbetaalbaar maken.’

Dan het salaris. Inclusief vakantietoeslag en een dertiende maand verdient Frans zo’n 55 duizend euro per jaar, zegt Ron Peters van vakbond FNV. Dat zit aan de bovenkant van wat in Nederland normaal is voor ervaren marketingmanagers. Toch is het best een goed idee eens professioneel te laten kijken naar het salaris, alleen al omdat de functietitel weinig zegt, volgens De Jong. Twee mensen met dezelfde functie bij twee verschillende bedrijven kunnen zomaar eens heel ander werk doen. Mede daarom vindt De Jong salaristools op internet ook niet altijd handig. Een extern bureau, dat bijvoorbeeld de Hay-methode gebruikt, kan volgens hem orde scheppen in al die onduidelijkheid.

Hierbij is het handig dat Frans wel een vinger aan de pols houdt, blijkt uit het advies van vakbondsman Peters. ‘Zorg ervoor dat er in samenspraak met jouw werkgever eerst een functiebeschrijving wordt opgesteld waarin jij je eigen werk voldoende herkent, voordat een extern bureau ermee aan de slag gaat.’

Een extra tip: kijk zelf eerst hoe jij vindt dat je scoort op beoordelingspunten als kennis, probleemoplossend vermogen en reikwijdte van je verantwoordelijkheid, zegt trainer Jacco van den Berg. Die punten vertegenwoordigen samen de waarde van jouw functie. ‘Komt de werkgever of het bureau met een verkeerde inschatting, dan kan je altijd nog officieel bezwaar maken.’

Het uitgebreide advies lezen of weten hoe het er met uw salaris voor staat?intermediair.nl/verdienikwelgenoeg

Meer over