Explosieve groei Uber drukt zich nog niet uit in cijfers, het bedrijf lijdt 3,6 miljard verlies

Het Amerikaanse taxi- en technologiebedrijf Uber Technologies, bekend van de populaire taxi-app Uber, heeft vorig jaar een verlies geleden van 3,6 miljard euro. Hoe sneller het wonder uit Silicon Valley groeit, des te dieper het in de rode cijfers lijkt te duiken.

Beeld reuters

Het jonge internetbedrijf uit San Francisco heeft sinds zijn oprichting in 2008 vooral veel geld 'verbrand', zoals dat heet in de financiële wereld. Hoe hoog de verliezen bij Uber precies opliepen, daar deed het tot nu toe nooit uitspraken over. Tot dit weekend. Het financiële persbureau Bloomberg heeft als eerste in de boeken mogen kijken. En die zagen er allerminst florissant uit.

Er komt wel veel geld binnen. De omzet van Uber Technologies was 6,1 miljard euro. Per rit int Uber een commissie bij de op het techplatform aangesloten taxichauffeurs. Maar het geld blijkt er net zo gretig weer uit te vliegen.

Het bedrijf zit al in ruim 500 steden wereldwijd met zijn app, daar moeten in de komende jaren nog meer steden bij komen. Om zijn verwachtingen waar te maken moet Uber hoge kosten maken; het is veel geld kwijt aan ondersteunend personeel, marketing en rechtszaken. In China is de marktuitbreiding mislukt en heeft Uber zijn taxiapp in augustus verkocht aan een concurrent. Ook heeft Uber vorig jaar een geldverslindende fietskoeriersdienst voor restaurants in de Verenigde Staten en Europa gelanceerd. Daarnaast werkt het aan wilde plannen rond zelfrijdende taxi's.

Bij consumenten is Uber populair omdat zij daarmee gemakkelijk een goedkope taxi kunnen bestellen. Taxichauffeurs, politici en arbeidsrechters komen daarentegen steeds vaker in opstand tegen de taxidienst. In Nederland, Frankrijk en veel andere landen is de meest omstreden poot van Uber, UberPop, al verboden. Bij die variant van de taxi-app maakt Uber gebruik van particulieren zonder taxipapieren. Zodra de wetgever in een land daar een stokje voor steekt, stapt Uber over op de dienst UberX, met zzp-chauffeurs. In Londen oordeelde een rechter eind vorig jaar dat Uber zijn 40 duizend Britse zzp-chauffeurs als werknemers moet behandelen en hun minimale rechten moet garanderen. De 'vrije' chauffeurs moeten vaak hoge commissies afdragen en houden soms minder over dan het minimumloon.

Beeld afp

Illusie

De afgelopen maanden raakte het door twee computernerds opgerichte internetbedrijf in opspraak nadat een vrouwelijke medewerker in de Verenigde Staten uit de doeken deed hoe haar leidinggevende haar seksueel getinte appjes stuurde. Uber is een intern onderzoek begonnen naar seksuele intimidatie op de werkvloer. Door nu aan Bloomberg financieel openheid van zaken te geven, willen de Amerikanen zich eens van hun goede kant laten zien.

Elk ander bedrijf zou met dergelijke verliescijfers allang failliet zijn gegaan. Dat Uber het zo lang volhoudt komt doordat het bedrijf de haast onvoorwaardelijke steun geniet van grote investeringsmaatschappijen - die nu bijna gratis geld kunnen lenen op de financiële markten. Zo voorzag zakenbank Morgan Stanley Uber vorig jaar van een miljard euro aan leningen. Het staatsfonds van Saoedi-Arabië stak er 3,3 miljard euro aan oliegeld in.

Dit soort investeerders staat erom bekend dat ze zich genadeloos terugtrekken zodra het 'sentiment op de markt' verandert. Dan zal de jongensdroom van Uber alsnog een illusie blijken te zijn.

Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden