Een landingsbaan van Lelystad Airport.
Een landingsbaan van Lelystad Airport. © ANP

Expert rapportage milieueffecten Lelystad Airport treedt terug, blijkt getrouwd met directeur mer-commissie

Een deskundige die betrokken was bij het herstellen van de rekenfouten in het milieurapport over Lelystad Airport, is teruggetreden vanwege de schijn van belangenverstrengeling. De expert blijkt getrouwd te zijn met de directeur van de onafhankelijke commissie die het herstelde rapport moet beoordelen.

Dat schrijft De Stentor. De deskundige, Stefan Morel van Consens Advies uit Amsterdam, werd begin januari ingehuurd om te helpen bij het herstellen van fouten in de milieueffectrapportage (mer) van Lelystad Airport. Dat was noodzakelijk nadat actiegroep HoogOverijssel, dat fel gekant is tegen het vliegveld, aantoonde dat er een verkeerd rekenmodel is gebruikt bij het berekenen van de verwachte geluidsoverlast door overvliegende vliegtuigen. Sindsdien staat de opening van Lelystad in april 2019 op losse schroeven.

Morel was bij meerdere bijeenkomsten over de mer-reparatie, schreef een plan van aanpak en presenteerde deze op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) aan ambtenaren en leden van de bewonersdelegatie. Eind januari trok Morel zich echter terug na vragen van de bewoners over zijn onafhankelijkheid. De mer-expert blijkt getrouwd te zijn met directeur Veronica ten Holder van de commissie-mer. Bovendien was Morel vijf jaar lang directeur van deze commissie, die mers onafhankelijk hoort te toetsen. Daarmee wekte de deskundige de schijn van belangenverstrengeling.

Veronica ten Holder is de directeur, maar zit niet in de werkgroep die zich bezighoudt met de mer voor Lelystad Airport

Van echte belangenverstrengeling was nooit sprake, meent woordvoerder Sjoerd Harkema van de commissie-mer. 'Veronica ten Holder is de directeur, maar zit niet in de werkgroep die zich bezighoudt met de mer voor Lelystad Airport.' Vanwege het beroep van haar man bemoeit Ten Holde zich nooit met luchtvaartprojecten. 'Zij heeft dus geen inhoudelijke bemoeienis met het advies dat deze werkgroep over de mer gaat afgeven.'

De commissie-mer stelt strikte eisen aan de onafhankelijkheid van de leden van iedere werkgroep, zegt Harkema. Het terugtreden van mer-deskundige Morel zou het belang dat zowel hij als de commissie-mer aan zorgvuldig handelen hechten, onderstrepen.

Morel werd ingehuurd door luchtvaartadviesbureau To70, dat weer door het ministerie van I&W is ingehuurd om de mer te repareren. Dat er weinig mer-experts in Nederland zijn, maakt het lastiger om iemand te vinden zonder banden of verleden met de commissie-mer, zegt Ton van Aalderen van de bewonersdelegatie. 'Ik kan me voorstellen dat je een bepaalde expert wil inzetten, maar het proces moet wel zuiver blijven. Zeker gezien de geladenheid van het onderwerp moet je voorzichtig zijn.'

Tegenvaller

Het nieuws over de schijn van belangenverstrengeling is een volgende tegenvaller voor I&W-minister Cora van Nieuwenhuizen. Eerder deze maand maakte Leon Adegeest, de man die de fouten in de mer ontdekte, bekend dat het ministerie rekening hield met 60 duizend in plaats van 45 duizend vliegbewegingen voor het uitgebreide vliegveld. Voor Adegeest was dat reden om uit de bewonersdelegatie te stappen.

In antwoorden op Kamervragen stelde Van Nieuwenhuizen vorige week dat er sprake is van 'een maximale gebruiksruimte gebaseerd op 45 duizend vliegbewegingen'. Daarmee laat zij ruimte open voor een toekomstige verhoging van het aantal vliegbewegingen, vinden tegenstanders van het vliegveld.