Exel blijft in de lucht als ArkeFly

Vanaf volgende week donderdag heet Holland Exel hoogstwaarschijnlijk ArkeFly. De overname de luchtvaartmaatschappij, het voormalige Air Holland, door de reisorganisatie TUI is nog niet helemaal afgerond....

Van onze verslaggever Harry van Gelder

De nieuwe charteraar zal concurreren met de chartermaatschappijen Transavia en Martinair, beiden van Air France-KLM. TUI verwacht dat ArkeFly jaarlijks ongeveer vierhonderdduizend passagiers zal vervoeren naar bestemmingen binnen Europa en naar de Antillen, Brazilië en Sri Lanka. ‘We hebben binnen Europa een marktaandeel van 20 procent. Dat moet over een aantal jaren toenemen tot 30 procent. Voor de verre bestemmingen gelden dezelfde percentages. Dat gaat ten koste van andere touroperators’, zei operationeel directeur Gerrit Slot van TUI Nederland donderdag.

Maar de concurrentiestrijd met de chartermaatschappijen van Air France-KLM zal niet agressief zijn. TUI zet jaarlijks honderd miljoen euro om bij KLM en tachtig miljoen bij Transavia. Bestuursvoorzitter Steven van der Heijden van TUI Nederland denkt niet dat er grote verschuivingen met de Air France-KLM-maatschappijen gaan optreden. ‘Wij blijven klant bij KLM en Transavia. Ik verwacht hooguit kleine verschuivingen.’ Arkefly zal het in dat geval vooral moeten hebben van eigen groei.

De Nederlandse charteraar heeft een geschiedenis van vallen en opstaan. Een groot verschil met het verleden is dat er nu een kapitaalkrachtige partner is. ‘TUI had vorig jaar een half miljard winst’, zegt Steven van der Heijden. ‘Natuurlijk willen we winst maken, maar als het een jaar niet lukt, is er geen man overboord.’

Sinds begin februari is TUI bezig het in surseance verkerende Holland Exel over te nemen. TUI verwacht dat de overname van de inboedel eind mei een feit is.

TUI besloot Exel te kopen omdat dit goedkoper is dan een nieuwe maatschappij oprichten. ‘De overnameprijs is lager dan tien miljoen euro’, zegt Van der Heijden. ‘Voor een luchtvaartmaatschappij die we in minder dan twee maanden uit de grond hebben gestampt, is dat heel acceptabel. Bovendien zouden we anders onze reizigers niet hebben kunnen aanbieden, waarvoor ze geboekt hadden. En dat zou ook vele miljoenen hebben gekost.’

Holland Exel was eigendom van onder anderen de zakenman Erik de Vlieger. De Vlieger zegt geen cent aan de verkoop van Holland Exel te hebben overgehouden. ‘Ik heb er alleen maar op verloren, maar ik ben voor de klanten blij dat ze bij TUI onderdak hebben.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden