NieuwsPrivacyzorgen

Europese privacywaakhond: ‘Bouw een datawisknop in elke auto’

In elke auto moet een knop op het dashboard komen waarmee de bestuurder alle verzamelde data kan wissen. Dat is het voorstel van de European Data Protection Board (EDPB), de Europese variant van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens.

Een Tesla, tentoongesteld in New York. Tesla's zijn rijdende computers waarin je onder meer videogames kunt spelen.Beeld Getty Images

Vooral elektrische auto’s zijn vaak continu verbonden met internet. Hedendaagse auto's verzamelen grofweg twee soorten data: voertuig- en berijdersdata. Bij het eerste gaat het om het bijhouden van de prestaties en de status van de auto, bijvoorbeeld om te achterhalen of onderhoud nodig is.

In de berijdersdata ziet de EDPB een privacyprobleem. Het gaat om data over rijgedrag en afgelegde routes. Daarin zijn onder meer verzekeraars en de navigatiebranche geïnteresseerd. De vrees bestaat dat verzekeraars hun premie baseren op gegevens over rijgedrag, zonder dat de bestuurder hier invloed op heeft.

Wat de Europese privacywaakhond betreft dienen bijna alle gegevens die auto’s opslaan als privacygevoelig te worden aangemerkt. Uit die redenering volgt dat een autobestuurder altijd moet weten welke data worden verzameld en waarvoor, en dat elke chauffeur die data op elk moment kan wissen. Om dat zo simpel mogelijk te maken, stelt de EDPB een ‘deleteknop op het dashboard’ voor.

Data mogen van de EDPB ook niet zonder toestemming worden gedeeld met derden. Ook mag het niet ten koste gaan van de prestaties van de auto als de berijder besluit geen data te delen of ze te wissen. De voorstellen van de EDPB staan in een conceptrichtlijn waarop de autobranche tot 20 maart kan reageren. Tesla heeft al gewaarschuwd voor problemen met zijn elektrische auto’s als de datafunctie staat uitgeschakeld.

Wat kan een bedrijf te weten komen als het veel persoonlijke data verzamelt?
We onderzochten het, onder meer aan de hand van de Facebookdata van een geliefde.

‘Europese Commissie neemt haar rol van grondrechtenbewaker niet serieus’
Dat zegt rechtsgeleerde Tijmen Wisman, onder meer vanwege de invoering van eCall, een bij wet verplicht systeem waardoor auto's na een ongeluk zelf hulpdiensten kunnen bellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden