Europese auto wordt steeds meer Chinees

Steeds meer onderdelen van auto’s als BMW komen uit China. Goedkoper en net zo goed...

SHANGHAI Met de verkoop van complete Chinese auto’s wil het nog niet zo lukken in Europa, maar met onderdelen is het een heel ander verhaal. De modale Europese auto wordt steeds meer Chinees, dankzij een explosieve groei van de hoeveelheid onderdelen die Europese fabrieken in China inkopen.

BMW bijvoorbeeld betrekt dit jaar voor 280 miljoen euro onderdelen uit China, ruim vijf keer zoveel als vorig jaar, vertelde vicepresident Philip Christian Eller van het Duitse automerk onlangs. En ook concerns als PSA (Peugeot en Citroën), Volkswagen en Mercedes voeren de aanlevering uit China steeds verder op.

Al deze merken hebben de afgelopen jaren eigen autofabrieken opgezet in China en daardoor veel ervaring opgedaan met het selecteren van betrouwbare lokale onderdelenleveranciers.

Tien jaar geleden was de export van Chinese auto-onderdelen nog gering, maar vorig jaar was het volume al gestegen tot bijna 15 miljard euro. Nu automakers in Europa, de VS, Japan en Zuid-Korea door de recessie meer moeten bezuinigen, wordt de druk om meer delen van de auto in China te sourcen alleen maar groter. Tal van bekende onderdelenmakers, zoals het Duitse Bosch, zijn zelf ook fabricage begonnen in China.

De Chinese autoverkopen blijven intussen verder stijgen. Peking verwacht dat zijn autofabrieken dit jaar tegen de 12 miljoen exemplaren zullen afleveren, een record dat China voor het eerst tot de grootste maker van personenauto’s, vrachtwagens en bussen ter wereld maakt. Bijna alle voertuigen zijn voor de binnenlandse markt, die dankzij belastingkortingen dit jaar sterk groeit.

Ook de buitenlandse merken profiteren daarvan. BMW verkocht in de eerste tien maanden van 2009 al bijna 40 procent meer in China: bijna 72 duizend auto’s vonden een Chinese eigenaar.

Ook Audi en Mercedes vergroten hun Chinese productie. BMW heeft de verwachting uitgesproken dat China op de langere termijn de grootste markt voor luxeauto’s ter wereld wordt. Het concern uit München verkoopt inmiddels nergens meer exemplaren van zijn duurste 7-serie dan in China.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden