Europa wil einde aan misleidende autotests

Het Europees Parlement stemt woensdag over de invoering van eerlijke, gelijkvormige tests die het verbruik van auto's meten. Fabrikanten testen hun auto's nu nog onder ideale omstandigheden. Auto's blijken op de weg gemiddeld 25 procent minder zuinig en schoon dan op de testbaan. Dat schrijft het AD woensdag op de voorpagina.

Beeld ANP

Fabrikanten spiegelen het brandstofgebruik van hun auto's altijd te rooskleurig voor. Uit onderzoek van TNO bleek begin dit jaar dat sommige autotypes zelfs 50 procent meer benzine of diesel gebruiken dan uit de gegevens van de producent blijkt.

'We worden gewoon belazerd waar we bij staan', zegt Judith Merkies (PvdA), die de Europese Commissie dwong tot de erkenning dat de tests niet deugen.

Fabrikanten proberen regelmatig de CO2-uitstoot van hun auto's op papier te beperken. Ook nemen zij maatregelen om testresultaten te beïnvloeden. Zo worden spiegels ingeklapt, kieren dichtgetaped en testrijders op gewicht geselecteerd. Een van de voorbeelden die TNO noemde, is de Renault Mégane. Die gebruikt meer dan 50 procent meer benzine dan de fabrikant beweert. Ook de Polo van Volkswagen verbruikt de helft meer brandstof, net als de Fiesta en de Focus van autofabrikant Ford.

Als het Parlement voor stemt, moeten autofabrikanten uiterlijk in 2017 gelijke en wettelijk gegarandeerde tests uitvoeren.

Zuiniger rijden
Om zuinig te rijden adviseert de ANWB om snel door te schakelen naar een hogere versnelling en vaker uit te rollen in plaats van te remmen. Het helpt ook om een constante snelheid aan te houden en de motor af te zetten bij een brug die openstaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden