Europa's grootste vliegmaatschappij is een feit

KLM wordt overgenomen door Air France. De combinatie, die Air France/KLM gaat heten, wordt de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa.

Van onze verslaggever Harry van Gelder

De Fransen krijgen 81 procent van de aandelen en leveren de nieuwe topman. KLM houdt de komende vijf jaar haar eigen merknaam, logo en identiteit. De positie van Schiphol is voor acht jaar gegarandeerd. Daarna wordt opnieuw onderhandeld over de identiteit van de onderneming.

In de top van de nieuwe combinatie komen vier Nederlanders en vier Fransen, waarbij topman Jean-Cyril Spinetta de beslissende stem krijgt.

KLM-baas Leo van Wijk is enthousiast. 'Ik wil niet praten over de risico's. De maatschappijen passen opmerkelijk goed bij elkaar. Er is bijna geen overlap in de netwerken. Ik zie dit als een uitdaging om van de nieuwe combinatie de grootste pan-europese luchtvaartmaatschappij van Europa te maken.'

Jean-Cyril Spinetta spreekt van een simpel concept. 'Dit is het enige juiste antwoord op alle uitdagingen. De industrie is nog te gefragmenteerd, te weinig winstgevend en te weinig profijtelijk voor de aandeelhouders.'

De twee zeggen niets in een eenvoudige alliantie te zien. 'In de huidige sterk competitieve Europese luchtvaart heb je een sterk bedrijf nodig, dat rechtstreeks wordt aangestuurd. Dat kan alleen worden bereikt met een fusie', aldus Van Wijk.

Zowel Spinetta als Van Wijk is groot voorstander van het aansluiten van Alitalia bij de combinatie. Zij hebben daarvoor al een intentieverklaring getekend. Alitalia zal echter eerst moeten privatiseren.

Van Wijk is de teleurstelling van de mislukte fusiepoging met de Italianen van een paar jaar geleden alweer te boven. 'Ik heb toen al gezegd dat het niet ging om de Italiaanse maatschappij, maar om de Milanese luchthaven Malpensa.'

Air France en KLM hebben een gezamenlijke omzet van 19,2 miljard euro en vliegen met 540 toestellen op 226 bestemmingen. De combinatie biedt werk aan 106 duizend personen. Gemeten naar het aantal vluchten wordt het de derde maatschappij van de wereld.

Door de overname treedt KLM toe tot de wereldwijde alliantie van het skyteam. Deze alliantie wordt door de opname van KLM en haar Amerikaanse partner Northwest Airlines vrijwel net zo groot als de Star Alliance van Lufthansa en United Airlines.

Volgens Van Wijk zullen er voorlopig geen banen bij KLM verdwijnen. Maar de bonden denken dat er door de samenwerking vijfhonderd banen extra verdwijnen, bovenop de 4500 banen die KLM al eerder schrapte.

De Nederlandse regering heeft bedongen dat KLM de komende acht jaar zal vliegen vanuit Nederland. Daarnaast wist de staat via een stichting en een gouden aandeel de landingsrechten van KLM veilig te stellen.

Directeur Gerlach Cerfontaine van Schiphol zegt positief gestemd te zijn. 'Ik maakte me zorgen over een KLM die op z'n eentje zou blijven. Eerst had ik geen garanties, nu wel. Ik ga de uitdaging aan. Maar we moeten hard aan de slag. De praktijk zal uiteindelijk leren hoe het uitpakt.'

De Nederlandse vakbonden reageren gemengd. 'Op termijn raakt KLM zijn zeggenschap kwijt. Maar voorlopig lijkt alles goed geregeld', zegt Henk de Vries van de pilotenvakbond VNV. Sjirk Bajema van de Unie is somberder: 'Ik ben bezorgd. Vroeg of laat krijgt Air France het toch voor het zeggen. Wie betaalt, bepaalt uiteindelijk.'

De aandeelhouders van KLM kunnen hun aandelen ruilen tegen aandelen Air France. De Franse luchtvaartmaatschappij gaat aandelen uitgeven, waardoor het belang van de Franse staat in de nieuwe onderneming zakt tot 46 procent. De Franse regering zegt het belang verder te willen terugbrengen. Minister Gilles de Robien van Transportzaken zei dinsdag dat op termijn een belang van onder de 20 procent wordt nagestreefd.

Op de Amsterdamse beurs reageerden beleggers erg voorzichtig. De Fransen betalen per aandeel KLM ongeveer 16,74 euro. Volgens analisten een goede prijs, maar de koers kwam gisteren niet verder dan 13,47 euro. 'Dat betekent dat beleggers nog lang niet zeker zijn van het doorgaan van de overname', zegt Geert-jan Hoppers van SNS Securities.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden