Elektronica IFA-beurs

Europa’s grootste elektronicafeest heeft een nostalgisch randje

De stand van LG op de IFA-beurs in Berlijn. Beeld EPA

De IFA-beurs die zaterdag van start gaat in Berlijn, ging ooit alleen over radio’s. Inmiddels zijn de eindeloze hallen gevuld met zo’n beetje alles waar een chip in zit. Van mobieltjes, huishoudelijke apparaten en robots tot koffiezetapparaten en tv’s. Apparatuur genoeg, maar de consument wil er nog lang niet altijd aan. Die leeft nog in het stenen tijdperk van het slimme huis.

De IFA (Internationale Funkausstellung) die ieder jaar in Berlijn wordt gehouden, biedt een staalkaart van wat de consument allemaal te wachten staat. De trends zijn al een tijdje zichtbaar: apparaten worden slim, zijn met elkaar verbonden, er zit een app bij en ze zullen straks via 5G communiceren. En, o ja, ze zijn zo slim dankzij kunstmatige intelligentie, de term die in geen aankondiging ontbreekt.

Het is de droom van menig fabrikant: het slimme huis. En de IFA staat er ook vol mee, met allerhande gadgets die het leven moeten vergemakkelijken: speakers, camera’s, tv’s, lampen, deurbellen, noem maar op. De realiteit (lees: de consument) is echter nog niet zover. Volgens de Duitse marktonderzoeker GfK kwamen fabrikanten bij de zogenoemde early adopters nog wel weg met gadgets die simpelweg ‘cool’ waren. Maar dat is niet genoeg voor de doorsnee consument. ‘Willen slimme oplossingen worden omarmd door de massa, dan moeten ook andere voordelen worden toegevoegd: ze moeten het leven daadwerkelijk simpeler maken’, stelt de marktvorser. Nu zijn al die apparaten nog te veel losstaande gadgets die lastig met elkaar communiceren. In andere woorden: we leven nog in het stenen tijdperk van het slimme huis.

Marktonderzoeker GfK schetst een wat somber algemeen beeld van de verkoop van consumentengoederen. De dreigende Chinees-Amerikaanse handelsoorlog hangt dan ook als een donkere wolk boven Berlijn. Funest voor innovatie, aldus beursbaas Christian Göke tijdens zijn openingstoespraak. Dus ook slecht voor de consument, die met duurdere en slechtere producten krijgt te maken als landen doorgaan met barrières opwerpen.

Een belangrijke pion in dit spel is Huawei, dat nu al te maken heeft met Amerikaanse restricties bij zijn mobiele telefoons. Hierover echter geen woord van Huawei-topman Richard Yu tijdens zijn keynote. Wél introduceerde hij een aantal nieuwe producten: een nieuwe chipset voor Huaweis komende smartphone, een wifi-set voor in huis en nieuwe draadloze oortjes. De Freebuds 3 lijken weer als twee druppels water op de AirPods van Apple, maar hebben wel geluidsonderdrukking.

De oortjes van Huawei lijken precies op die van Apple, maar hebben wel ruisonderdrukking. Beeld Huawei

Mobieltjes

Marktleider Samsung kondigde zijn nieuwe Galaxy Note 10 onlangs al aan op een eigen evenement en dat zal Apple volgende week ook doen met zijn iPhone 11. Toch zijn er wat noviteiten: de langwerpige Xperia 5 van Sony, nieuwe Nokia’s en de eerste smartphone van TCL (moederbedrijf van Alcatel en BlackBerry) onder eigen naam. Ook heeft TCL een vouwtelefoon in de planning, waarvan het een studiemodel liet zien. Maar de meeste aandacht ging uit naar de Galaxy Fold van Samsung. Ja, de vouwtelefoon die in mei ook al het licht zag. Dat ging niet goed: de telefoon leek met te veel haast op de markt gebracht en het scherm bleek te kwetsbaar. Dat probleem moet nu verholpen zijn. Samsung pakt het bovendien bescheidener aan en produceert minder toestellen. Gevolg is dat de Galaxy Fold niet in Nederland te koop zal zijn.

Het eerste mobieltje onder TCL’s eigen naam: de Plex. Beeld TCL

Koelkasten, drogers en keukenspullen

Het contrast is groot: de hallen met laptops, routers, beveiligingscamera’s en zelfs een monstrueuze gamestoel aan de ene kant en die met keukenapparatuur aan de andere kant. Ook deze onttrekt zich niet aan de smart-mode. Koelkasten worden voorzien van grote schermen aan de voorkant waarop recepten, de agenda of het weer worden geprojecteerd. Aan de binnenkant zit een camera. Om te vertellen wat er in de koelkast zit als de eigenaar door de supermarkt loopt of – bij Samsung – om recepten te suggereren aan de hand van de actuele inhoud. Dat scheelt verspilling, is het idee. Handig, maar minstens even handig is het foefje van Electrolux: een apart vakje waarvan de temperatuur via een app kan worden geregeld. Zo kan het stukje kaas of die fles witte wijn op exact de goede temperatuur worden gebracht: de app geeft een seintje. Dat zal menig exploderend biertje schelen.

Gedachteloos wat roerbakken of koffie opgieten is er niet meer bij. Alles moet – uiteraard via een app – met uiterste precisie bereid worden. Zo komt Philips met een Airfryer die de temperatuur van het binnenste van een kippenboutje kan meten teneinde deze precies lang genoeg te verwarmen. Miele heeft iets vergelijkbaars met een bakpan voor de ideale biefstuk. Ook kruiden ontkomen niet aan een slimme behandeling. De SmartGrow van Bosch zorgt dat zelfs de basilicum blijft groeien onder een dakje van kunstlicht en optimale bewatering. Miele heeft ook een espressomachine die de koffieliefhebber verschillende varianten voorschotelt om uiteindelijk tot de persoonlijke, perfecte samenstelling te komen.

Kruiden worden automatisch besproeid en belicht. Beeld Bosch

Over die gamestoel: de verstelbare Predator Thronos – met ingebouwd bureau en ruimte voor drie monitoren – komt dit jaar daadwerkelijk op de markt voor negenduizend euro. Voor dat bedrag krijgt de gamer wel een ingebouwde stoelmassage.

De gametroon van Acer kost bijna negenduizend euro. Beeld Acer

Audio

Sonos is groot geworden met boxen voor in huis, met een snoer en verbonden met wifi. Op Bluetooth leek het wat neer te kijken, met zijn – volgens audiofreaks – inferieure geluidskwaliteit. Maar Sonos is om. De nieuwe Move is een speaker die zich binnenshuis gedraagt als een gewone Sonosbox, inclusief spraakbediening. Dankzij de oplaadbare batterij kan hij ook eenvoudig worden verplaatst en meegenomen. Buiten bereik van de thuiswifi werkt hij ook via bluetooth. Goedkoop is het niet, zoals nooit bij Sonos: 399 euro.

De Move is Sonos’ eerste draagbare speaker. Beeld Sonos

Nostalgie

Diverse fabrikanten flirten nadrukkelijk met nostalgie. Neem Braun (of liever: de nieuwe eigenaar van deze naam), dat een aantal speakers uitbrengt die overduidelijk geënt zijn op de iconische radio’s uit de jaren vijftig van ontwerper Dieter Rams. 

De nostalgische Braun LE, een remake van de LE uit 1959. Beeld Braun

Of Kodak, met een heruitgave van zijn instantcamera’s, maar dan met moderne techniek. Nokia blijft niet achter met zowaar een reïncarnatie van de oude opklaptelefoon: de Nokia 2720 Flip.

Kodak Smile Classic. Beeld Kodak
Nokia 2720 Flip. Beeld Nokia

Ook Signify (de vroegere lichttak van Philips) gaat op de retrotoer met zijn ouderwets aandoende peertjes met een gloeidraad. Deze zogenoemde filament-lampen mogen er dan nostalgisch uitzien, voor de rest gedragen ze zich als andere Signify Hue led-lampen. Zo kunnen ze desgewenst met de stem worden bediend. Of met de nieuwe ‘smart button’, een kleine magnetische knop. De lampen hebben overigens geen ouderwetse prijs en kosten minimaal twintig euro.

Led-lampen van Hue in Edison-sferen. Beeld Signify

Rust

Grotere tv’s, meer apps, meer stembediening, betere boxen; het draagt allemaal vermoedelijk niet bij aan betere nachtrust. Philips probeert zich al een tijdje te profileren als slaapexpert. Eerder kwamen de Eindhovenaren met een slimme hoofdband die de diepe slaap moet verbeteren. Dit jaar toont Philips ook een antisnurkband voor om de buik. 

De SmartSleep Snoring Relief Band van Philips. Beeld Philips

Een sensor merkt wanneer de slaper op het punt staat zich om te draaien naar een rugligging, waarmee het risico op snurken wordt vergroot. Door een kleine trilling van de band zal de slaper op zijn buik of zij blijven liggen, zonder wakker te worden, is de theorie. Partner blij. Zowel de hoofdband als antisnurkband komt volgend jaar pas op de Nederlandse markt. 

Wie tot die tijd wat meer rust zoekt, kan wellicht terecht bij het hier onbekende Japanse Mui Lab. Zij maken een houten balk met aanraakfunctionaliteit voor aan de muur. De hele kermis van het smarthome wordt teruggebracht tot een paar minimale witte puntjes. Nog steeds smart, maar dan in alle rust.

Houten balk met touchfunctionaliteit. Beeld Mui

De geschiedenis herhaalt zich

‘Zo, en heeft u al een 4K televisie? Als het aan de elektronicafabrikanten ligt, zal dat niet lang meer duren.’ Aldus de Volkskrant zes jaar geleden na zijn bezoek aan de IFA. En ook: het probleem dat er nog nauwelijks 4k-content beschikbaar is. Inmiddels is de consument voor 4k-televisies gevallen en is er al het nodige 4k-beeld, bijvoorbeeld via Netflix. Nu zijn we bij 8k aanbeland (nóg veel scherper) en is de discussie identiek: nog nauwelijks beeld beschikbaar. En ook dit keer gaat dat goed komen, roepen alle fabrikanten in koor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden