Euro 150

Oscar van den Boogaard (35) is romanschrijver in Brussel. Zijn roman Liefdesdood werd onlangs genomineerd voor de Generale Bankprijs en de Gouden Uil....

Ik slinger in mijn leven tussen steden en avonturen, met Eurostar, Thalys, Virgin, ik ontmoet steeds meer mensen, in steeds sneller tempo, het toeval vermenigvuldigt zichzelf, verhalen stapelen zich op, voor een dagboek geen tijd, ik ren naar de taxi, de tram, de trein, vooruitsnellen, opstijgen, in de lucht vliegen. In de tgv van Brussel naar Parijs (euro 45,38) luister ik op mijn walkman naar de cd Unreasonable behaviour van Laurent Garnier (euro 20,42), het derde en beste album van de Franse techno-pionier. In het Engelse tijdschrift Dazed & Confused (euro 4,65) lees ik over de Amerikaanse Gary Boas die al 33 jaar sterren fotografeert en handtekeningen verzamelt van de kind-of-famous, de soon-to-be-famous en uber-famous. Ik raak vertederd door de jonge Al Pacino, Telly Savalas, Jack Nicholson, Peter Falk, Lucille Ball, Sophia Loren. Het zijn snapshots gemaakt door een naïeve en koortsachtige fan. Ik koop het boek in Parijs. Starstruck: Photographs From A Fan gepubliceerd door Dilettante Press (euro 27,23).

Mijn reisbestemming is Sheep and Goats, de tentoonstelling in Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris van de Schotse kunstenaar Douglas Gordon (1966). Entree euro 4,08 tot 30 april. Te zien zijn Gordons videoprojecties, foto's, installaties en teksten van 1993 tot nu. Gordon heeft de tentoonstelling ingericht als een mentale ruimte. In 24 Hours Psycho uit 1993 vertraagt Gordon de beroemde Hitchcock-film tot 24 uur. In de List of Names (1990) zie ik op de muren lange rijen namen van mensen die hij zich kan herinneren ooit te hebben ontmoet. In Words and Pictures (1996) toont Gordon films uit begin jaren zestig, toen zijn moeder zwanger van hem was. Als een soort prenatale herinneringen. Ik ben gebiologeerd door zijn nieuwste werk Déja-Vu (2000), waarin op drie beeldschermen, in drie snelheden de film doa (Death On Arrival) van Rudolph Maté (1949) wordt getoond in een ruimte met spiegels. Een angstige man rent door de straten, hij is in paniek. Hij rent voor mij, naast mij, achter mij, in verschillende snelheden. Ik voel me verscheurd tussen beeld en spiegelbeeld, waarheid en fictie.

's Avonds bezoek ik in Brussel Highway 101, de voorstelling van de Amerikaanse choreografe Meg Stuart en haar gezelschap Damaged Goods, in de Kaaitheaterstudio's (euro 9,08). Je zou het een danstentoonstelling kunnen noemen. Dansers verspreiden zich in het gebouw. Het publiek volgt. Hier en daar bewakingscamera's en videobeelden. Net als vanmiddag op de tentoonstelling van Douglas Gordon, wordt hier in meerdere werelden en tijdruimtes geleefd. Lichaam en technologie maken deel uit van dezelfde psychose.

De volgende dag rijd ik met een paar vriendinnen in de auto van Brussel naar Eindhoven, we drinken onderweg champagne (euro 22,69) omdat een van hen net heeft gehoord dat ze met haar film de eerste prijs heeft gewonnen op een festival in Turijn, we snellen vooruit, stijgen op, vliegen in de lucht... In De dame met de camelia's van Alexandre Dumas door het Zuidelijk Toneel (euro 11,34) zien we nog meer extase en hartstocht. Het is het onmogelijke liefdesverhaal van de courtisane Marguerite (de bloedmooie Chris Nietvelt) en haar naïeve geliefde Armand (Steven van Watermeulen) verscheurd door verlangen en verdriet. Ik heb zelden een voorstelling gezien die me zo naar de strot greep. Ik draag al mijn vrienden op te gaan kijken opdat we het ons later samen kunnen herinneren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden