EU stuurt aan op hardere aanpak voor Volkswagen

De Europese Commissie voert de druk op autofabrikant Volkswagen op om automobilisten met een fraudediesel te compenseren. De Commissie heeft daartoe donderdag de nationale consumentenautoriteiten uitgenodigd voor overleg in Brussel om te kijken welke maatregelen zij tegen de Duitse automaker aan het voorbereiden zijn.

Marc Peeperkorn en Bard van de Weijer
Vera Jourova, eurocommissaris van justitie. Beeld epa
Vera Jourova, eurocommissaris van justitie.Beeld epa

Eurocommissaris van justitie Vera Jourová stelde maandag tijdens een persconferentie dat Volkswagen door te frauderen met de uitstoot van 8,5 miljoen dieselauto's ten minste twee Europese regels heeft overtreden, waaronder een verbod om in reclame-uitingen onrealistische milieuclaims te doen. Dit zou een 'stevige aanpak' van de automaker mogelijk kunnen maken, aldus Jourová.

De Commissie is onder vuur komen te liggen omdat ze te weinig actie zou ondernemen tegen VW. In tegenstelling tot in de Verenigde Staten, waar lokale en federale overheid claims voor in totaal 15 miljard dollar hebben ingediend tegen Volkswagen, bleef het vanuit Brussel bij een verzoek consumenten tegemoet te komen.

De kans op een hoge boete vanuit Nederland lijkt vooralsnog gering. De Autoriteit Consument & Markt die hier verantwoordelijk is voor consumentenzaken, kan een boete opleggen van maximaal 450 duizend euro, aldus een woordvoerster. De ACM zegt om deze reden geen prioriteit aan de zaak te hebben gegeven en dat er voor consumenten andere mogelijkheden zijn om schade te claimen, bijvoorbeeld via een stichting. Sinds juli kan de ACM hogere boetes opleggen, maar omdat eventuele overtredingen voor deze datum zijn begaan, heeft VW van de Nederlandse overheid weinig te vrezen.

Brussel heeft Volkswagen al diverse keren opgeroepen vrijwillig met een compensatie te komen voor Europese automobilisten met een sjoemeldiesel. Dat heeft het concern tot nu toe geweigerd. Volgens Jourová is de Commissie niet gemachtigd boetes op te leggen en is dat een taak voor individuele lidstaten. Brussel wil dit proces beter aansturen door een coördinerende rol op te eisen. Naast de nationale autoriteiten ontmoet Jourová deze maand ook de Europese consumentenorganisatie Beuc.

Volkswagen, dat in een later stadium ook met de eurocommissaris zal spreken, weigerde maandag te reageren op de uitlatingen van Jourová. Het concern stelt zich tot nu toe op het standpunt dat compensatie van Europese klanten niet nodig is, omdat het is overgegaan tot een terugroepprogramma waarbij sjoemeldiesels worden hersteld, via nieuwe software en in sommige gevallen een kleine aanpassing aan de motor. Na de verbetering zouden de gewraakte diesels aan de norm voldoen die gold toen ze werden verkocht.

Volkswagen raakte vorig jaar in de problemen toen bekend werd dat het concern in de Verenigde Staten had gefraudeerd met de uitstoot van een half miljoen dieselauto's. Om aan de strenge Amerikaanse norm voor stikstofoxiden te voldoen, had de automaker software ingebouwd die kon detecteren of de auto in een testlab aan een meting werd onderworpen. In dat geval werden systemen ingeschakeld om de uitlaatgassen te zuiveren. Zodra de auto op de openbare weg reed, ging de reinigingsapparatuur uit, onder meer om brandstof te besparen en de kans op motorschade te verkleinen.

Kort nadat VW het gebruik van deze zogenoemde defeat devices had in de VS toegegeven, maakte ze bekend dat de sjoemelsoftware ook op grote schaal was toegepast bij Europese diesels. In Europa heeft VW daar veel meer van verkocht dan in de VS, waardoor een vergelijkbaar hoge schadeclaim het concern in gevaar kan brengen.

Volkswagenfabriek in Zwickau, Duitsland Beeld epa
Volkswagenfabriek in Zwickau, DuitslandBeeld epa

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden