Estonia zonk door constructiefout

De ramp met de veerboot Estonia op 27 september 1994 in de Oostzee is veroorzaakt door ontwerpfouten in de boeg....

REUTERS; AP

Reuters, AP

TALLINN

Bij het ongeluk met de Estonia die een dienst onderhield tussen Tallinn en Stockholm, kwamen 852 personen om. Het schip verging 's nachts voor de Finse kust tijdens een zware storm toen het van de Estlandse hoofdstad Tallinn terugkeerde naar Stockholm. Passagiers werden in hun slaap verrast. Het schip zonk in 45 minuten. 94 Passagiers die er in slaagden overboord te springen kwamen alsnog om in het ijskoude water. Er waren 137 overlevenden.

Volgens het rapport, waarvan de publicatie herhaalde malen werd uitgesteld, waren de sloten van de naar boven scharnierende boegdeur te licht uitgevoerd. Zware, vier meter hoge golven rukten de boegdeur van het schip open, waarna het water vrijwel ongehinderd het 'roll-on-roll-off-schip' kon binnenstromen.

De onderzoekers zeggen dat het zwakke sluitsysteem van de boegdeuren de voornaamste oorzaak van de ramp was. 'Dat had minstens vijf keer zo sterk moeten zijn.' Ook mankeerde er nogal wat aan het reddingsmateriaal aan boord.

De onderzoekers uiten ook kritiek op de bemanning. Zo had volgens hen het schip ogenblikkelijk snelheid moeten verminderen zodra bleek dat er iets mis was. 'Dan zouden de overlevingskansen van de opvarenden groter zijn geweest.'

Ook vinden zij dat de bemanning te weinig moeite heeft gedaan te achterhalen wat er precies aan de hand was. Daardoor werd hen ook de mogelijkheid ontnomen nog invloed uit te oefenen aan de gebeurtenissen. Maar ook de Finse kustwacht was erg traag met een reactie op de noodsignalen van de Estonia.

De Duitse werf Meyer in Rostock, die de Estonia in 1979 bouwde, wijst de kritiek op de constructie af. De werf stelde een eigen onderzoekscommissie in. Meyer wijt de ramp aan slecht onderhoud en een te hoge snelheid. De scheepswerf stelt dat de sloten van de boegdeuren later zijn verplaatst en dat de nieuwe lasnaden te zwak waren. Dat wordt ontkend in het officiële rapport.

'Dat rapport is minder waard dan het papier waarop het is gedrukt', aldus advocaat Peter Holtappels van Meyer. Hij zei ook dat de boeg van de Estonia was verzwakt doordat deze in het recente verleden was gebruikt als ijsbreker.

Het officiële rapport kwam tot stand na felle interne discussies binnen en buiten de commissie. Vooral de Zweedse en de Estlandse leden botsten over de wijze waarop het onderzoek moest worden uitgevoerd. Sommige leden stapten op, onder wie voorzitter Andi Meister. Deze zegt dat de Zweedse autoriteiten informatie hebben achtergehouden. Ook beweert hij dat onbekende duikers het wrak hebben bezocht en mogelijk de scheepscomputer hebben gestolen.

De Zweedse deelnemer Olof Forssberg moest de commissie verlaten toen bekend werd dat hij het bestaan van een belangrijke brief over de zaak had verzwegen. Een Zweedse expert stapte op, omdat hij het werk van de commissie niet langer vertrouwde.

Nabestaanden van de slachtoffers klagen dat de onderzoekers de zaak in de doofpot willen stoppen. 'Het rapport is opgesteld door degenen die verantwoordelijk zijn voor de ramp', aldus de Internationale Steungroep, een organisatie die opgezet is door enkele van de 137 overlevenden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden