Estee Lauder ziet omzet stijgen dankzij selfies

De selfie-cultuur is een opsteker voor de cosmeticafabrikanten. De omzet van cosmetica bij het Amerikaanse concern Estee Lauder is in het laatste boekjaar met liefst 9 procent gestegen, zo meldde het bedrijf afgelopen weekeinde. Oorzaak is dat de huidige generatie van snap-happy (mensen die continu zichzelf fotograferen) er perfect opgemaakt wil blijven uitzien.

Lilly Singh, alias Superwoman, heeft als beautyvlogger voor Estee Lauder 9 miljoen volgers. Beeld .

Met name de vraag naar lipstick en foundation stijgt daardoor. Vooral Lauders hippe merken als MAC, Bobbi Brown en Smashbox boekten hogere omzetten. Dat compenseert de stagnatie in de omzet van geurtjes en huidverzorgingsmiddelen bij een van de grootste cosmeticafabrikanten in de wereld.

Overstap naar andere afzetkanalen

Estee Lauder zag de omzet in het op 30 juni afgesloten boekjaar met 4 procent stijgen tot 11,2 miljard dollar (9,9 miljard euro). De winst steeg met 2 procent tot 1,1 miljard dollar. De afzet van antirimpelcrèmes daalde met 1 procent. 'De huidige dertigjarige heeft elke dag meer foto's van zichzelf dan hun moeders binnen een jaar. Daarom zijn ze meer bezig met hoe ze er vandaag uitzien dan wanneer ze veertig jaar worden', zei bestuursvoorzitter Fabrizio Freda van Estee Lauder onlangs in een interview met The Wall Street Journal.

Niet alleen de markt verandert, ook de wijze waarop cosmetica wordt verkocht. Estee Lauder zegt dat een overstap naar andere afzetkanalen noodzakelijk is. Nu nog wordt 30 procent van de producten via warenhuizen verkocht. Maar verschillende warenhuisketens hebben het moeilijk, vooral juist die in het upmarketsegment. Macy's kondigde onder meer aan honderd vestigingen in de VS te sluiten.

Tot nu toe kwamen opmaakadviezen vooral van geschoold personeel in warenhuizen en speciaalzaken. Nu kijken vrouwen en mannen vooral online naar zogenoemde 'beauty vlogs' waar sterren miljoenen volgers hebben. Een van Estee Lauders eigen sterren is Lilly Singh die het gezicht van Smashbox wordt genoemd en 9 miljoen volgers heeft. Andere succesvolle vloggers over make-up zijn Victoria Beckham en Amber Rose die elk via Instagram meer dan 12 miljoen volgers hebben.

Fabrizio Freda zei dat sociale media steeds belangrijker worden voor de afzet van producten. 'Wij blijven ons richten op de selfie-cultuur.' Hij zei dat het bedrijf hoopt dat in de toekomst huidverzorgingsmiddelen als huidcrèmes en gezichtsmaskers hier eveneens profijt van kunnen hebben. Millennials - de generatie die tussen 1980 en 2000 is geboren - geven relatief minder geld uit aan huidverzorgingsmiddelen.

Huidverzorging maakt met 4,5 miljard dollar nog altijd het grootste deel van de omzet uit van Estee Lauder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.