nieuws energiebedrijven

Energiebedrijven in rode cijfers, Consumentenbond wil betere bescherming klanten

Zeker dertien energiebedrijven zitten in de rode cijfers, en de Consumentenbond vindt dat ‘een teken aan de wand’. De bond is bang voor faillissementen van energiebedrijven, en wil dat de consument beter wordt beschermd.

EnergieFlex verliest vergunning. Beeld Consumentenbond

In de afgelopen twaalf maanden gingen al twee energiebedrijven failliet: EnergieFlex en Robin Energie. Dat kostte sommige klanten honderden tot meer dan duizend euro. Ze betaalden vooruit, hebben nog een welkomstbonus (lokkertje voor nieuwe klanten) tegoed of krijgen geld terug omdat hun maandbedrag te hoog blijkt. Al die vorderingen zijn foetsie bij een faillissement.

Bij de ondergang van EnergieFlex in oktober vorig jaar was de Consumentenbond nauw betrokken. Die had twintigduizend klanten gekoppeld aan dit bedrijf, omdat dat de goedkoopste aanbieder was in een veiling.

De affaire was voor de bond aanleiding om nader onderzoek in te stellen naar de energiemarkt. Van de 36 energiebedrijven die op de markt zijn werden 30 onderzocht. Bij dertien ervan trof de bond een negatief eigen vermogen aan. ‘Dat hoeft geen voorteken voor een faillissement te zijn’, sust woordvoerder Joyce Donat. ‘Bij beginnende bedrijven is dat heel gewoon. Maar er zijn ook langer bestaande bedrijven, waarvan het vermogen steeds verder omlaag gaat.’

Jaarrekening

Verder waren er zes bedrijven die hun jaarrekening 2018 nog niet hebben gedeponeerd. Negen bedrijven waren niet bereid enige toelichting op hun financiële positie te geven. Vier leveranciers scoorden op al die punten negatief: zij hebben nog steeds hun jaarrekening 2018 niet gedeponeerd, hadden in 2017 al een negatief eigen vermogen en wilden de onderzoekers niet te woord staan.

In een brief aan minister Wiebes van Economische zaken en Klimaat stelt de Consumentenbond voor om gedupeerden bij een faillissement te compenseren voor te veel betaalde energiebelasting, btw en netwerkkosten. Het toezicht door de Autoriteit Consument en Markt moet worden verscherpt.

Verder wil de bond dat bij overname van klanten uit een failliete boedel (de 45 duizend klanten van EnergieFlex werden overgenomen door concurrent Innova) de nieuwe eigenaar de verplichtingen overneemt van het failliete bedrijf tegenover de consumenten.

‘Race to the bottom’ 

De brancheorganisatie van energieleveranciers, Energie Nederland, voelt niets voor de oplossingen van de Consumentenbond. Die negatieve eigen vermogens, zeggen niet veel. ‘Dat zijn momentopnames’, zegt woordvoerder Drea Berghorst. Over het faillissement van bedrijven stelt ze: ‘Dat is zo in een concurrerende markt. De keerzijde is dat daardoor de energieprijzen in Nederland heel laag zijn.’

Een beetje stekelig: ‘De Consumentenbond doet zelf mee aan die race to the bottom. Die organiseert die veilingen waarbij de laagste inschrijver wint.’ En soms daarna failliet gaat. Dat overnemende bedrijven de consumenten moeten vrijwaren voor de tegenvallers, vindt ze onzin. ‘Daar is geen enkele reden voor. In geen enkele bedrijfstak bestaat zo’n verplichting.’

De oproep van de Consumentenbond komt niet uit de lucht vallen. Eerder was de bond al in overleg over een soort garantiefonds voor energieconsumenten, naar het voorbeeld van de SGR in de reisbranche. Maar daar voelen de ondernemingen niets voor. ‘De SGR is opgericht om te garanderen dat de gekochte reis geleverd kan worden. Voor energie is dat wettelijk al geregeld.’

De Tweede Kamer heeft eerder al laten blijken meer bescherming van de consument te willen. In juni werd een motie daarover van de SP met algemene stemmen aangenomen.

Meer over energiebedrijven en de consumentenbond

De Consumentenbond koppelde met veilingen 20 duizend leden aan EnergieFlex. Woensdag ging de leverancier van stroom en gas failliet. Een pijnlijk zaak voor de Consumentenbond, die zegt te werken aan ‘veilige markten’, maar kennelijk niet voorzag dat ze in zee ging met een onveilige organisatie.

Prepaid-energie moet voorkomen dat klanten schulden opbouwen door hun energierekening niet te betalen. Bij 20 duizend huishoudens wordt jaarlijks de energie afgesloten. Dat is zeker voor de schuldenaar een pijnlijke affaire. Om die ellende voor te zijn, is er een proef gedaan met een ouderwets fenomeen: de gaspenning.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden