Elon Musk onthult langverwachte Tesla voor de massa

Daar is hij dan, de auto die elektrisch rijden voor de massa mogelijk moet maken: de Tesla Model 3. Vrijdagochtend Nederlandse tijd werd hij onthuld door Teslabaas Elon Musk, in de fabriek waar hij ook zijn raketten bouwt. De 3 is de kleine versie van het succesvolle Model S, en gaat in Nederland vermoedelijk 35 duizend euro kosten. Kopers krijgen belastingkorting en hoeven geen wegenbelasting te betalen

Het nieuwe model van Tesla Beeld AP

Het grootste pluspunt van de auto is dat hij op een volle accu ongeveer 350 kilometer kan rijden, waardoor de praktische bruikbaarheid een stuk groter is dan die van de meeste elektrische auto's. Die komen meestal niet verder dan de helft.

De opwinding rond 3 is vergelijkbaar met die rond de eerste iPhone van Apple, nu bijna tien jaar geleden. Overal ter wereld stonden geïnteresseerden in de rij voor de winkels (Tesla heeft geen dealers) waar men zich kon inschrijven. Hoewel dat eigenlijk niet nodig was, want dat kon ook gewoon online.

Analisten hadden vooraf voorspeld dat Tesla eind dit jaar ruim honderdduizend bestellingen zou kunnen noteren voor het nieuwe model. Dat aantal werd echter al in een dag bereikt: ruim 180 duizend mensen hebben de auto intussen besteld, zonder deze te hebben gezien, laat staan erin te hebben gereden. Voorlopig kan dat ook nog niet, want pas eind volgend jaar begint de levering in de VS. Europa en andere werelddelen volgen later. Dit weerhield veel liefhebbers niet alvast duizend dollar neer te tellen als aanbetaling. Het leverde Tesla direct een extra werkkapitaal van 135 miljoen dollar op.

Hoewel de Model 3 kleiner is dan de grote S, heeft hij vergelijkbare sportwagenprestaties. Zo komt hij ongeveer even ver en trekt hij in zes seconden op naar honderd. Er kunnen vijf personen mee en net als in de S kan zowel voorin als achterin bagage worden opgeborgen. Doordat de elektromotor veel minder ruimte inneemt dan een brandstofmotor en de accu's in de bodemplaat verwerkt zijn, is er meer ruimte dan bij conventionele auto's. Ook opmerkelijk: de grille ontbreekt. Doordat minder warmte hoeft te worden afgevoerd dan bij een verbrandingsmotor, is die niet meer nodig.

Beeld Tesla
Beeld reuters

Concurrentie

Tesla's grootste uitdaging wordt te kunnen voldoen aan de vraag, die nu al 'behoorlijk gek' is, aldus Musk. Vorig jaar bouwde de automaker een kleine 51 duizend voertuigen. Het concern verwacht op korte termijn de productie te kunnen opvoeren naar een half miljoen per jaar. 'Dat is goed te doen', zegt Musk tijdens de presentatie. Tesla heeft zojuist een batterijfabriek geopend waarvan de productie uiteindelijk die van alle fabrieken ter wereld moet overstijgen, aldus Musk. Dat moet genoeg zijn om de productie gaande te houden.

De Model 3 krijgt concurrentie als betaalbare elektrische auto met een groot bereik. Concurrent General Motors werkt aan de Bolt, die vergelijkbare prestaties heeft en eind dit jaar verschijnt in de VS. Volgend jaar komt het model als Opel Ampera-e naar Europa.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden