Nieuws

Elektrische auto wordt in 2033 meer verkocht en is dan goedkoper dan bezine-auto

De elektrische auto wint snel aan terrein op de automarkt, met name door strengere milieuwetgeving.

Meer elektrische auto's, maar ook veel meer laadpalen. In 2020 waren dat er al  meer dan 65.000. Beeld Marcel van den Bergh
Meer elektrische auto's, maar ook veel meer laadpalen. In 2020 waren dat er al meer dan 65.000.Beeld Marcel van den Bergh

Overheden wereldwijd stellen strengere normen op voor uitstoot, en autofabrikanten die niet overschakelen op elektrische- of waterstofauto’s kunnen in de toekomst miljardenboetes verwachten. Onderzoeks- en accountantsbureau Ernst & Young schat dat in 2033 de elektrische auto wereldwijd het meest verkochte type auto zal zijn en dat is vijf jaar sneller dan werd voorspeld.

Klimaatakkoorden als de Europese Green Deal, het streven van de EU om in 2050 klimaatneutraal te zijn, verhogen de druk op autofabrikanten om elektrische auto’s te produceren. Steeds meer merken komen met hun eigen elektrische auto: zo maakte General Motors (GM) een elektrische Hummer en bracht Ford een elektrische pick-uptruck op de markt. De aanleg van meer laadpunten moet consumenten ook aanmoedigen om over te schakelen op elektrisch rijden.

Paul de Waal, woordvoerder van Bovag, verwacht dat met voldoende stimulering in 2030 zo’n tweederde van de in Nederland verkochte auto’s elektrisch zal zijn. Niet alleen vanwege strenge milieuregels, maar ook omdat de elektrische auto door massaproductie betaalbaarder wordt voor de gemiddelde consument. ‘Het omslagpunt, waarbij een elektrische auto goedkoper wordt dan een benzineauto, is aanstaande.’ Inmiddels rijden in heel Nederland 40.000 elektrische auto’s rond.

Ook veel meer laadpunten

Niet alleen het aantal elektrische auto’s stijgt, ook het aantal laadpunten voor deze auto’s neemt snel toe. Waar Nederland in 2015 slechts 18.251 publieke en semi-publieke laadpunten telde, waren dit er in 2020 al 65.613. De Nederlandse overheid probeert elektrisch rijden ook financieel aantrekkelijk te maken. Consumenten hoeven bij aankoop van een elektrische auto geen motorrijtuigenbelasting te betalen, en kunnen een elektrische auto leasen met lage bijtelling.

Elektrische auto’s worden nu vooral zakelijk aangeschaft, maar binnen enkele jaren zal ook een markt van gebruikte elektrische auto’s ontstaan, volgens De Waal. Dit zal de aanschaf voor particulieren makkelijker maken: zelfs de goedkoopste elektrische auto’s kosten nieuw al snel 20.000 euro. ‘Met de uitstroom van de zakelijke naar de particuliere markt heeft ook de consument met een smallere beurs perspectief op elektrisch rijden.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden