Update
Elektrische auto's snel doorverkocht in export
Een flink deel van de elektrische auto's, met allerlei fiscale voordelen gekocht, verdwijnt al binnen een jaar naar het buitenland. In 2014 werden 922 elektrische auto's geëxporteerd, 12 procent van het totale Nederlandse elektrische wagenpark. Dat berichtte het Financieele Dagblad vandaag op basis van exportcijfers van VWE Voertuiginformatie en -documentatie.
De geëxporteerde auto's gingen vooral naar Noorwegen, gevolgd door Rusland, Duitsland, Denemarken en Estland. Of er sprake is van de export van belastinggeld, of zelfs misbruik van subsidie, is de vraag. Wie een elektrische auto koopt, kan van fiscale voordelen profiteren, zoals een lagere bijtelling en geen wegen- en aanschafbelasting. Maar veel van de fiscale voordelen vervallen zodra de elektrische auto de grens overgaat voor de export, zegt belastingkenner Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten.
Wel kunnen exporteurs van elektrische auto's hebben geprofiteerd van de 'milieuinvesteringsaftrek', zegt fiscalist Monica Versteegh van RSM Niehe Lancée Kooij. In 2013 bedroeg deze aftrek maximaal 36 procent van de totale aanschafkosten van de elektrische auto. 'Als je de elektrische auto bijvoorbeeld binnen een jaar exporteert, hoef je de milieuinvesteringsaftrek niet terug te betalen.'
Een belangrijk doel van de fiscale voordelen van elektrische auto's is het verbeteren van de luchtkwaliteit in Nederland. 'Als veel van de elektrische auto's vervolgens naar Noorwegen gaan hebben we er qua luchtkwaliteit niet zoveel aan', zegt VWE-analist Marc van der Elst.