NieuwsOnderzoek Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Elektrische auto na vier jaar al goedkoper dan benzinebroer

Elektrische auto’s zijn nu al vaak goedkoper in het gebruik dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Hoewel de aanschafprijs  fors hoger is, zijn andere kosten juist veel lager, waardoor soms al na vier jaar de totale kosten lager uitvallen. Dankzij een subsidie van vierduizend euro die vanaf woensdag geldt voor particulieren, wordt het gat met brandstofauto’s nog sneller gedicht.

Oegstgeest, 25 augustus 2016 - Auto's laden hun accu's op bij een Fastned Snellaadstation langs de Snelweg A44. Beeld Hollandse Hoogte / Phil Nijhuis

‘Consumenten kijken vaak vooral naar de aanschafprijs en niet naar het totale kostenplaatje’, zegt Marlinde Knoope, een van de onderzoekers van een studie naar het stimuleren van elektrische auto’s die woensdag verschijnt. ‘Een auto met een benzinemotor die bijvoorbeeld zeventienduizend euro kost, kost in elektrische uitvoering zomaar dertigduizend. Dat is veel geld en schrikt consumenten af.’ 

 Maar als rekening gehouden wordt met alle kosten, dan blijkt diezelfde e-auto vaak al na vier jaar toch goedkoper, aldus Knoope. De particuliere autobezitter hoeft bij een e-auto bijvoorbeeld geen wegenbelasting te betalen. Ook zijn onderhoud en energiekosten flink lager, aldus het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat de studie heeft verricht. In de studie zijn de totale kosten vergeleken van een reguliere en elektrische versie van de Volkswagen Golf, Peugeot 208 en Opel Corsa. Bij vijfduizend kilometer per jaar en een bezit van vier jaar kosten de elektrische VW en Opel jaarlijks gemiddeld 4.000 tot 4.400 euro, terwijl de benzinevariant 4.200 tot 5.700 euro vergt. De elektrische Peugeot wordt pas goedkoperbij een gebruik van vijftienduizend kilometer per jaar.

De subsidie van vierduizend euro die vanaf vandaag geldt voor nieuwe e-auto’s , maakt het plaatje nog gunstiger, zegt Knoope, al is niet berekend hoeveel precies. Een onzekere factor, schrijven de onderzoekers, is nog wel de restwaarde. Omdat er nog niet zo veel e-auto’s zijn verkocht, is die lastiger in te schatten dan die van diesels of benzineauto’s. ‘Maar op basis van de studies die er nu zijn, lijkt de restwaarde van elektrische auto’s niet veel lager.’ In het onderzoek is uitgegaan van een vergelijkbare afschrijving.

Actieradiusangst

Naast een hoge aanschafprijs is er nog een factor die de verkoop van e-auto’s remt: automobilisten die geen ervaring hebben met elektrisch rijden, lijken geneigd te overschatten hoeveel actieradius ze nodig hebben. Veel Nederlanders zeggen dat ze pas een e-auto willen kopen als die minstens vijfhonderd kilometer op een acculading komt. ‘Dat is opmerkelijk’, zegt Knoope, ‘omdat het overgrote merendeel vaak niet meer dan honderd kilometer op een dag rijdt.’ Mensen lijken dus een auto te willen kopen die veel verder kan dan nodig, uit angst om tussendoor te moeten bijladen. Maar een grote accu maakt een auto weer veel duurder. 

Als gekeken wordt naar e-auto’s met een werkelijke actieradius van 250 kilometer op een volle accu, zou in principe 45 tot 55 procent van het Nederlandse benzine- en dieselwagenpark vervangen kunnen worden door een e-auto, die zelden of nooit tussendoor hoeft bij te laden. ‘Zeker bij de tweede auto zouden mensen kunnen overwegen die te vervangen door een elektrische’, aldus de onderzoeker. 

Nu accu's steeds groter worden, raakt deze ‘actieradiusangst’ steeds meer op de achtergrond. Ook de groei van het aantal laadpalen heeft deze angst weten te beteugelen.

Laadkoorts

Hiervoor in de plaats is wel iets in de plaats gekomen: laadkoorts. ‘Stel je gaat een of twee keer per jaar op bezoek bij familie aan de andere kant van het land, dan zijn e-rijders nu vaak bang dat ze ter plaatse niet meer kunnen bijladen voor de terugtocht.’ 

Omdat autobezitters vrezen dat in het dorpje achteraf misschien geen lader is, of dat er hooguit twee zijn, die dan bezet blijken door een ‘laadpaalklever’ die zijn e-auto het hele weekend aan de stroomkabel laat hangen. 

Overweegt u de aanschaf van een e-auto? Lees dan deze artikelen

Elektrische auto’s zijn daadwerkelijk veel groener dan benzine- en dieselvarianten.

Welke elektrische auto u moet kopen? Nu het aanbod groeit, wordt het lastiger de juiste keuze te maken. Met dit hulpmiddel vindt u de perfecte elektrische auto.

Ook Duitse fabrikanten zijn aan de e-auto. Kunnen zij hun achterstand op Azië nog wel goedmaken? De accu speelt een sleutelrol.

Betekent de opkomst van de elektrische auto het einde voor het garagebedrijf?

Met de stroom mee, studie naar het stimuleren van e-auto's door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden